لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

«پرداخت بخشی از بدهی نفتی شرکت‌های هندی به ایران از طریق ترکیه»


پالایشگاه‌های هند در حدود ۱٫۴۳ میلیارد دلار از بدهی نفتی خود به ایران را از طریق بانک دولتی «حالک بانکاسی» (بانک خلق) ترکیه پرداخت کرده و امیدوارند ظرف چند روز آینده بدهی‌هایی نفتی که سررسیدشان نزدیک شده را با ایران تسویه حساب کنند.

این مطلب را خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از «منابعی که از طرح پرداخت این بدهی‌ها آگاهی دارند» گزارش کرد.

هند که سومین اقتصاد بزرگ آسیا است پیش از این روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد اما اقدام بانک مرکزی هند که در پایان سال ۲۰۱۰ تحت فشار آمریکا تجارت از طریق واسطه معاملاتی ایران و هند را ممنوع اعلام کرد باعث جمع شدن ۵ میلیارد دلار بدهی در این داوستد شد.

این منبع به رویترز گفته‌است ایران که صادرات ماه اوت نفت به هند را به خاطر مشکلات پرداخت، متوقف کرده‌است، با وجود تحول جدید، هنوز طرح تأمین نفت خام برای این ماه را ارائه نداده‌است.

این منابع با اشاره به طرف ایرانی افزوده‌اند: «آنها طرحی مشخص برای صادرات ماه اوت ارائه نکرده‌اند اما صادرات محموله به محموله را تأیید کرده‌اند.»

«منابع آگاه» که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به رویترز گفتند که شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور که بزرگ‌ترین مشتری هندی ایران است در حدود یک میلیارد یورو، برابر با ۱٫۴۲ میلیارد دلار، به ایران پرداخت کرده‌است و با این اقدام توانسته میزان بدهی‌های گذشته از موعد خود به ایران را به ۱٫۲ میلیارد کاهش بدهد.

این خبر می‌افزاید که شرکت‌های «اِسار» و «اچ‌پی‌سی‌ال» هند هریک ۵۰ میلیون دلار از بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کرده‌اند و هم‌اینک پرداخت‌های معوق خود را به ترتیب به ۱٫۵ و ۱٫۲ میلیارد دلار کاهش داده‌اند.

هفته گذشته نیز خبرگزاری «پرس تراست» هند به نقل از منابعی که نامی از آن‌ها برده نشده، اعلام کرد ایران از طریق یک نهاد بانکی در ترکیه، یکصد میلیون دلار از پول نفتی که به هند فروخته را دریافت کرده‌است.

مشکلات بر سر معاملات نفتی ایران و هند از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از دی‌ماه سال گذشته، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

ایالات متحده می‌گوید ایران از «اتحادیه پایاپای آسیایی» برای «دور زدن تحریم‌های بین‌المللی» استفاده می‌کند. هرچند قرار بود به گفته مسئولان هندی این مسئله «چند روزه حل شود» اما این بن‌بست طولانی‌تر از چند روز شد و در چند ماه گذشته مشکلات جدی در روابط مالی و نفتی ایران و هند به وجود آورده‌است.

ایالات متحده در یک سال گذشته در تلاش بوده‌است تا در راستای تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسانده‌است، هند را با این تحریم‌ها همسو کند.

عربستان نیز اعلام کرده‌است که حاضر است سه میلیون بشکه نفت خام اضافه به هند ارسال کند، تا در صورت قطع صادرات ایران، کمبود نفتی هند تا حدی تأمین شود.
XS
SM
MD
LG