لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

شمار کشته‌شدگان سرکوب در سوریه «از مرز ۳۵۰۰ نفر گذشت»


تظاهرات ضد دولتی در «حوله» در نزدیکی حمص.
تظاهرات ضد دولتی در «حوله» در نزدیکی حمص.
سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت که شمار کشته‌شدگان در سرکوب‌های هشت‌ماهه معترضان در سوریه هم‌اینک از مرز ۳۵۰۰ نفر گذشته و در همین حال گزارش‌های روز چهارشنبه حاکی است که نیروهای امنیتی سوری در این روز ۶ معترض دیگر را در استان حماه به قتل رساندند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، راوینا شمداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در ژنو به این خبرگزاری گفت که آمار ۳۵۰۰ برای کشته‌شدگان این سرکوب‌ها از چندین منبع معتبر به دست آمده و در آن حداقل‌ها در نظر گرفته شده و عدد واقعی احتمالاً بیش از اینهاست.

سوریه در میان کشورهایی که اعتراضات موسوم به «بهار عربی» در آنها رخ داده خونین‌ترین سرکوب‌های دولتی را شاهد بوده‌ است.

شمار کشته‌شدگان در مصر، تونس و یمن را صدها تن گزارش کرده‌اند، اما در لیبی که سرکوب دولتی تبدیل به جنگ داخلی میان دو گروه مسلح شد احتمالاً تعداد جان‌باختگان از سوریه بیشتر است، هرچند هنوز آماری از تلفات در لیبی ارائه نشده ‌است.

سرکوب‌های خونین در سوریه در حالی ادامه می‌یابد که دولت سوریه چهارشنبه گذشته با طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران در این کشور موافقت کرد.

بر پایه این طرح دولت سوریه متعهد شد که فوراً به حضور نیروهای مسلح دولتی در همه شهرها و روستاها پایان دهد، تمام دستگیرشدگان حوادث اخیر را آزاد کند و به ناظران اتحادیه عرب و نمایندگان رسانه‌ها اجازه رفت‌وآمد آزادانه در کشور را بدهد.

با این حال از زمان موافقت سوریه با این طرح تاکنون همچنان سرکوب معترضان ادامه دارد.

در همین حال دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه‌ای با متهم کردن سوریه به اجرا نکردن توافق با این اتحادیه برای پایان دادن به بحران، وزرای امور خارجه کشورهای عضو را برای نشستی اضطراری در روز شنبه به منظور بررسی اوضاع سوریه فراخوانده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فشارهای سیاسی بر اتحادیه عرب برای نشان دادن قاطعیت بیشتر جهت توقف کشتارها در سوریه افزایش یافته‌ است.

روز سه‌شنبه ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، از اتحادیه عرب خواست تا «به سرعت و قاطعانه» به نقض توافق از سوی دولت سوریه پاسخ دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، گزارش‌ها حاکی است قتل‌های هرروزه در سوریه، جامعه این کشور را با چشم‌انداز خطرناک افزایش شکاف فرقه‌ای و هویتی روبه‌رو کرده و نشانه‌هایی از مسلح شدن معترضان و احتمال بروز جنگ داخلی نیز در این کشور دیده می‌شود.

روز چهارشنبه، رِبال اسد، عموزاده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در مصاحبه‌ای گفت که تا زمانی که نیروهای اپوزیسیون دچار تفرقه و اختلاف هستند ارتش سوریه نیز هم‌چنان در مورد پیوستن به مخالفان تردید خواهد داشت.

بشار اسد می‌گوید که واکنش او در برابر موج بهار عربی با دیگر سران برکنار شده عرب متفاوت است و تاکید کرده ‌است که «روش حکومت‌های مستبد را به کار نبستیم».

وی در سخنان خود افزوده ‌است: «شش روز پس از آن (اعتراض‌ها) اصلاحات آغاز شد. ابتدا مردم شک داشتند که اصلاحات تنها یک افیون است برای آرام کردن آنها. اما وقتی اصلاحات را اعلام کردیم مشکلات سیر نزولی یافت. هنگامی که تغییر آغاز شد، مردم از حکومت پشتیبانی کردند.»

با این حال بسیاری از معترضان و کشورهای غربی، اصلاحات اسد را جدی نمی‌دانند. دلیل آنها ادامه سرکوب تظاهرات توسط نیروهای امنیتی و ارتش است.
XS
SM
MD
LG