لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

تشریح جزئیات گزارش ایران در آژانس؛ سلطانیه مدارک را «مزخرف» خواند


علی‌اصغر سلطانیه، وین، ۲۱ شهریور
علی‌اصغر سلطانیه، وین، ۲۱ شهریور
دیپلمات‌های غربی می‌گویند دید‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد روز جمعه در حضور علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، با ارائه اسنادی بر وجود بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد. آقای سلطانیه در پاسخ این مدارک را «مزخرف» و «ساختگی» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نقل از این دیپلمات‌ها، هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه در ژنو، به توضیح و تفسیر گزارش جدید آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.

به گفته شرکت‌کنندگان در این جلسه، آقای ناکارتس در این جلسه مدارک مختلفی از جمله مکاتبات مقامات جمهوری اسلامی و همچنین تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه نظامی در منطقه «پارچین» تهران را در اختیار اعضای این جلسه قرار داد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه هشتم آبان در گزارشی با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، در این گزارش آمده است که ایران مدل کامپیوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده و نیز یک کانتینر فولادی برای آزمایش انفجاری در منطقه پارچین، در جنوب شرق تهران، در مجتمع مهم و محرمانه سپاه پاسداران برپا کرده است.

علی‌رغم اظهارات آقای ناکارتس و تأکید آژانس بر «موثق بودن» گزارش اخیر خود، ایران گزارش آژانس را فاقد اعتبار دانسته است و علی‌اصغر سلطانیه نیز پس از این جلسه در جمع خبرنگاران، مدارک ارائه شده را «مزخرف» خوانده است.

وی همچنین در توضیح تصاویر ارائه شده از منطقه «پارچین» گفت: «ما فعالیت‌های متداولی در پارچین داریم و این فعالیت‌ها هیچ ارتباطی با (برنامه) هسته‌ای ندارند.»

وی همچنین در خصوص این جلسه به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «بنده در این جلسه به طور مفصل به مطالب مختلفی که مطرح شده بود پرداختم و اثبات کردم که تمام این موارد ساختگی و بی‌اساس است و از نظر علمی هیچ مبنایی ندارد.»

آقای سلطانیه خاطرنشان کرد ‌که در هشت سال گذشته آژانس در خصوص امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هیچ مدرکی به ایران تحویل نداده و نتوانسته‌ است انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی را ثابت کند.

نماینده ایران در آژانس گفت: «گزارش جدید و توضیحات امروز نشان داد اسنادی که علیه ایران مطرح شده هیچ کدام اعتبارش ثابت نشده است... آن‌چه که درباره ایران مطرح شد و سر و صدای زیادی پیرامون آن راه انداختند، چیزی جز چند کاغذ بی‌ارزش نیست.»

دیپمات‌های غربی امیدوارند تا در نشست شورای حکام آژانس که ۲۶ و ۲۷ آبان برگزار می‌شود، ۳۵ عضو این شورا بر سر تصویب قطعنامه‌ای برای متهم کردن ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ایش به توافق رسیده و از ایران بخواهند تا پاسخ‌گوی نگرانی‌های آژانس باشد.

با این‌حال، به گفته تحلیل‌گران، با توجه به خودداری چین و روسیه از موضع‌گیری در مقابل ایران به نظر می‌رسد این شورا راه دشواری در پیش داشته باشد.

در حالی که آمریکا و متحدانش بر وضع تحریم‌های بیشتر پا می‌فشارند، چین و روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، حامی جمهوری اسلامی هستند و بارها ناخشنودی خود را از اتخاذ تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG