لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

آخرین نیروهای رزمی آمریکا پس از ۹ سال خاک عراق را ترک کردند


آخرین کاروان نیروهای رزمی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه با عبور از مرز کویت به ۹ سال حضور ارتش این کشور در خاک عراق پایان دادند و امنیت عراق را به نیروهای تعلیم دیده این کشور واگذار کردند.

چندین هزار نیروی آمریکایی باقیمانده در خاک عراق شامگاه شنبه، پایگاه خود در ناصریه، واقع در جنوب شرقی بغداد، را ترک کرده و بامداد یکشنبه با عبور از مرز و ورود به کویت، خاک عراق را ترک کردند.

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز ۲۳ آذرماه با ایراد نطقی، پایان «ماموریت» نیروهای نظامی کشورش در عراق را اعلام کرده بود.

خروج آخرین نیروهای آمریکایی از خاک عراق در حالی صورت گرفت که ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز روز شنبه به مأموریت خود در عراق پایان داد و اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی نیروهای خود را به صورت کامل از خاک عراق خارج خواهد کرد.

در حال حاضر حدود ۱۳۰ مشاور ناتو در خاک عراق حضور دارند.

ناتو و نیروهای آمریکایی اگرچه متعهد شده بودند که پیش از آغاز سال ۲۰۱۲ خاک عراق را به طور کامل ترک کنند، ولی در تلاش بودند برای حضور تعدادی از نیروهای آموزشی خود در این کشور با بغداد به توافق برسند.

با این‌حال پس از آن‌که عراق با اعطای مصونیت قضایی به سربازان خارجی موافقت نکرد، تصمیم بر آن شد که نیروهای رزمی خارجی به طور کامل از عراق خارج شوند.

در گرماگرم نبرد عراق حدود ۵۰۰ تأسیسات نظامی و ۱۷۰ هزار نیروی آمریکایی در خاک عراق حضور داشتند که این تعداد در روزهای آخر به دو پایگاه نظامی و کمتر از چهار هزار نیرو کاهش یافته بود.

در یک سال گذشته صدها پایگاه نظامی آمریکایی در عراق به کار خود پایان داد و بیش از ۵۰ هزار نیروی آمریکایی از این کشور خارج شدند.

علیرغم خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک عراق، به گفته باراک اوباما، همچنان دستکم چهار هزار نیروی آمریکایی برای چند ماه در کویت باقی خواهند ماند تا ضمن انجام اقدامات نهایی خروج نیروها از عراق، در شرایط اضطراری وارد عمل شوند.

نبرد عراق پیش از سحرگاه ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۸۱، با حمله هوایی آمریکا به جنوب بغداد، جایی که آمریکا ظن آن می‌برد که محل اختفای صدام حسین باشد، آغاز شد.

صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق، روز ۲۲ آذرماه ۱۳۸۲ در تکریت، در شمال بغداد دستگیر و ۹ دی‌ماه ۱۳۸۵ در کاظمیه بغداد به دار آویخته شد.

حدود ۹ سال نبرد در عراق برای آمریکا حدود «۸۰۰ میلیارد دلار» هزینه در بر داشت و در جریان آن بیش از «صدهزار عراقی» و «نزدیک به ۴۵۰۰ نیروی آمریکایی» کشته شدند.
XS
SM
MD
LG