لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

هيلاری کلينتون از هند خواست خريد نفت ايران را کاهش دهد


 هیلاری کلینتون در دیدار با نخست وزیر هند
هیلاری کلینتون در دیدار با نخست وزیر هند
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا در جريان سفر به هند از آن کشور خواست تا خريد نفت خام از ايران را کاهش داده و در مورد برنامه های هسته ای ايران به اعمال فشار به اين کشور ادامه دهد.

خانم کلينتون ضمن پذيرش اين نکته که هند برای کاهش واردات نفت از ايران گامهايی برداشته، افزود که دولت آمريکا خواستار گامهای بيشتری در اين زمينه است.

وزير خارجه آمريکا گفت:« اگر منابع مناسب ديگری برای تامين نفت مورد نياز هند وجود نداشت ما اين شرايط را درک می کرديم. ولی ما معتقديم که راههای مناسب ديگری برای تامين نفت هند وجود دارد.»

شبکه خبری « الجزيره » يادآوری می کند که اگر هند تا پايان ماه ژوئن، يعنی زمان اجرای همه جانبه تحريم های آمريکا در مورد صادرات نفت ايران گامهای جدی برای کاهش خريد نفت از ايران برندارد ممکن است با مجازاتهايی از سوی آمريکا روبرو شود.

اقتصاد هند در حال حاضر با نرخ رشد هفت درصد در سال به شدت به واردات انرژی محتاج است و هرگونه کمبود يا اختلالی در واردات نفت می تواند نرخ رشد اقتصادی آن کشور را کاهش دهد.

هند ۹ درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد می کند و ايران پس از عربستان سعودی دومين منبع اصلی تامين نفت آن کشور است.

تحت تاثير تحريم های بين المللی و به خصوص تحريم موسسات مالی و بانکی ايران توسط آمريکا و اتحاديه اروپا، هند مجبور است حدود ۴۵ درصد از پول خريد نفت از ايران را به شکل روپيه بپردازد.در مقابل ايران با استفاده از اين مبالغ کالاهای مصرفی و مواد خوراکی از هند وارد می کند.

هيلاری کلينتون در بخش ديگری از سخنرانی خود در هند گفت :« ما معتقديم که در شرايط کنونی بزرگترين خطر دستيابی ايران به سلاح هسته ای است و ما می خواهيم که دولت هند نيز در تلاش جامعه بين المللی در اين زمينه نقش فعالتری ايفا کند.»

دولت آمريکا در حال حاضر و قبل از آغاز اجرای تحريم های همه جانبه در مورد صادرات نفت ايران در حال بررسی معاملات نفتی هند با ايران است. به گفته هيلاری کلينتون، دولت آمريکا در مورد چگونگی برخورد با شرکت های هندی طرف معامله با ايران در دو ماه آينده تصميم گيری خواهد شد.

شبکه خبری « الجزيره» در پايان اين گزارش می نويسد که موضوعات مهم ديگر در ملاقات هيلاری کلينتون با مقامات دولت هند گسترش معاملات تجاری بين دو کشور و همکاری های امنيتی برای مقابله با خطر تروريسم و به خصوص تعقيب و نابودی شبکه القاعده و جلوگيری از رشد گروههای تروريستی ديگر در پاکستان و مناطق شمالی هند بود.
XS
SM
MD
LG