لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نامزدی علی اکبر ولایتی حمایت کرد


یکی از بنرهای تبلیغاتی علی اکبر ولایتی در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم
یکی از بنرهای تبلیغاتی علی اکبر ولایتی در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم
آیت‌الله محمد یزدی، رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از اعلام حمایت رسمی «اکثریت قاطع» اعضای این تشکل از نامزدی علی‌اکبر ولایتی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری خبر داد.
در حالی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، موضع خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو روشن کرده اما همچنان جامعه روحانیت مبارز، دیگر تشکل روحانیون اصولگرا، از اعلام نامزد مورد حمایت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم خودداری کرده است.
پیش از این اعضای ائتلاف پیشرفت اعلام کرده بودند که منتظر اعلام نظر جامعتین [جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم] باقی می‌مانند تا این دو تشکل تکلیف نامزد نهایی این ائتلاف را مشخص کند.
در ائتلاف پیشرفت علی‌اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل و محمدباقر قالیباف عضو هستند ولی تاکنون هیچ‌کدام حاضر نشده‌اند که از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کنند.
با این حال، حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گویی با خبرگزاری مهر، گفته است: «اگر ائتلاف پیشرفت خودشان به توافق نرسند، جامعه روحانیت یا سکوت می‌کند و یا یک بیانیه کلی صادر خواهد کرد.»
پیش از این، حزب موتلفه اسلامی، یکی دیگر از تشکل‌های سیاسی راست سنتی، با صدور بیانیه‌ای از علی اکبر ولایتی حمایت کرده بود.
به گفته آقای ابراهیمی، اعضای جمعه روحانیت مبارز از مدت‌ها قبل از اختلاف نظر بین اعضای سه‌گانه ائتلاف پیشرفت خبر داشتند که این اختلاف در مناظره سوم نامزدهای انتخاباتی علنی‌تر شد.

احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبر آنلاین تاکید کرده که «علی اکبر ولایتی بین طبقات مردم و سیاسیون و متخصصین و اساتید دانشگاه و خواص جامعه مقبولیت خوبی دارند. مجموعه این مقبولیت‌ها انگیزه‌هایی را به وجود می‌آورد که انسان برای خودش در پیشگاه خدا حجت شرعی داشته باشد.»
آقای سالک گفته است اگر آقای ولایتی، رئیس جمهوری شود «خون به دل رهبری نمی‌کند.»

به رغم اظهارنظرهای متفاوت اعضای جامعه روحانیت مبارز درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، این تشکل سیاسی نتواسته برای اعلام حمایت رسمی از یکی از نامزدهای اصولگرای حاضر به جمع بندی برسد.

غلامعلی حداد عادل، عضو ائتلاف پیشرفت نیز، احتمال کناره گیری خود به نفع دیگر نامزدها را رد کرده و گفته است: «در شرایط فعلی ضرورتی برای کنار رفتن به نفع کاندیدای خاصی احساس نمی‌کنم.»
آقای حداد عادل درباره دلیل ائتلاف دو به علاوه یک گفت: «علت ائتلاف‌مان این بود که اصولگرایان پیروز شوند، چرا که پیروزی اصولگرایان را به نفع انقلاب می‌دانیم ولی در شرایط فعلی، نگرانی از بابت پیروزی اصولگرایان نداریم و فکر می‌کنیم حضور هر سه نفر ما در عرصه انتخابات موجب شکست اصولگرایان نمی‌شود.»
در مناظره سوم محمد باقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی اعضای این ائتلاف دیدگاه های یکدیگر را به شدت به نقد کشیدند تا آنجا که محسن رضایی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از آن‌ها پرسید که «با چنین اختلاف نظرهایی جدی چگونه این آقایان ائتلاف کرده‌اند.»
XS
SM
MD
LG