لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

مصر «دخالت ایران» در امور داخلی خود را محکوم کرد


وزارت امور خارجه مصر در واکنش به مواضع مقام‌های ایرانی درباره تحولات این کشور عربی، تهران را به «دخالت» در امور داخلی خود متهم و آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در اطلاعیه‌ای که این وزارتخانه روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیر، منتشر کرد، عنوان شده که مصر «مراتب ناخشنودی» خود را به‌خاطر اظهارات مقامات ایرانی به ‌اطلاع می‌رساند و این اظهارات را دلیلی بر «عدم درک صحیح» ایران از «ماهیت دموکراتیک» تحولاتی که مصر شاهد آن است، می‌داند.

مقام‌های ایران پیش از این به دفعات نسبت به تحولات مصر و اقدام ارتش این کشور در برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

همچنین عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز، سه‌شنبه، ۱۸ تیر، کشته شدن حامیان آقای مرسی در مقابل گارد ریاست جمهوری را محکوم کرد و به مردم مصر هشدار داد که نگذارند «دست‌های تفرقه‌اکنانه» این کشور را به سمت درگیری‌های داخلی سوق دهد.

اکنون اما وزارت امور خارجه مصر می‌گوید که این اظهارات «نشان‌دهنده دخالتی غیرقابل قبول در امور داخلی مصر» است.

مصر پیش از این چنین عباراتی را درباره ترکیه نیز به کار برده و انتقادات دولت اسلام‌گرای این کشور از برکناری محمد مرسی را محکوم کرده بود.

اما هشدار وزارت خارجه مصر به ایران می‌تواند به سردی دوباره روابط این دو کشور بینجامد که در دوران ریاست جمهوری کوتاه محمد مرسی تا حدی بهبود یافته بود.

روابط تهران و قاهره از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ایران قطع شده بود تا سال گذشته که با روی کار آمدن محمد مرسی این امکان فراهم شد تا روسای جمهوری دو کشور با هم دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

سفر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران به مصر که زمستان سال گذشته انجام شد، اولین سفر یکی از رهبران ایران به این کشور پس از گذشت سه دهه به‌شمار می‌رفت.

اما با خلع محمد مرسی و اخوان المسلمین از قدرت، چشم‌انداز روابط تهران و قاهره مبهم شده است.
XS
SM
MD
LG