لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

عراقچی: ظریف از اشتون برای سفر به ايران دعوت کرده است


عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بين الملل وزير امور خارجه ايران، روز شنبه ۲۱ ديماه گفته است که ايران و گروه ۱+۵ در مذاکرات دو روزه در خصوص نحوه اجرايی کردن «توافق ژنو» به راه حل دست يافته اند ولی هنوز به توافق نرسيده اند. وی همچنين گفته است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا برای سفر به تهران دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی در پاسخ به این پرسش که کاترین اشتون قرار است سفری به منطقه داشته باشد، آيا برنامه ای برای ديدار بین خانم اشتون و آقای ظريف وجود دارد، گفته است: فعلا برنامه ای برای ملاقات وجود ندارد ولی آقای ظريف يک دعوت باز از اشتون برای سفر به ايران دارد تا سفری به ايران در هر زمانی داشته باشد.

وی همچنین در خصوص این که آيا خانم اشتون در سفر خود به خاورميانه به ايران نیز سفر خواهد کرد، گفت: برای اين سفر خانم اشتون هنوز برنامه ريزی در اين باره صورت نگرفته است.

این در حالی است که معاون وزیر امور خارجه ایران روز شنبه به شبکه اول تلویزیون دولتی ایران گفته است که مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به تهران «سفر می کند.»

قرار است کاترین اشتون هفته جاری به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ در این سفر وی با مقام های این کشور ها در خصوص جنگ داخلی سوریه و همچنین برنامه هسته ای ایران گفت وگو خواهد کرد.

مذاکرات ژنو

سرپرست مذاکره کنندگان ايران همچنین در خصوص مذاکرات نمايندگان ايرن و گروه ۱+۵ در ژنو گفته است:راه حل‌های پيشنهادی برای موارد اختلافی با ۱+۵ در ژنو بررسی و مقرر شد در پايتخت‌ها بيشتر بررسی شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ معاون وزیر امور خارجه ایران که بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه اول تلويزيون دولتی ايران صحبت می کرد، اضافه کرده است: در مذاکرات دو روز گذشته در ژنو به توافق نرسيديم اما به راه حل رسيديم.

در مذاکرات اخير در ژنو در روز پنجشنبه ۱۹ ديماه عباس عراقچی ، هلگا اشميد معاون کاترين اشتون، وندی شرمن، همتای آمريکايی عراقچی نشست سه‌جانبه داشتند و نماينده ايران و آمريکا نيز جداگانه با يکديگر مذاکره کردند.

عباس عراقچی درباره محتوای مذاکرات دو روزه کارشناسی در ژنو گفته است: در اين مذاکرات راه‌حل‌هايی پيشنهاد شد و درباره آن بحث‌هايی صورت گرفت که مورد توافق واقع نشد، اما مقرر شد راه‌حل‌ها به پايتخت‌ها برده شود و درباره آن بحث و بررسی بيشتری انجام شود.

سرپرست مذاکره کنندگان ايران افزوده است: اگر پايتخت‌ها با اين راه حل‌ها موافق باشند اعلام خواهيم کرد و توافق اجرايی خواهد شد.

عباس عراقچی همچنين اضافه کرده است: از صبح امروز که به تهران وارد شدم اين موارد منتقل شده است و اميدوارم در يکی دو روز آينده بتوانيم به جمع بندی برسيم.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه ، روسيه و چين به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در سوم آذرماه سال جاری به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق، ايران پذيرفت تا طی شش ماه بخشی از فعاليت های هسته ای خود را تعليق يا متوقف کند و در مقابل کشور های ۱+۵ نيز در اين مدت شش ماه تحريم جديدی را عليه ايران اعمال نکنند و برخی تحريم ها را کاهش دهند.

اين در حالی است که دو طرف هنوز بر سر نحوه اجرای اين توافقنامه به توافقی دست نيافته اند.
XS
SM
MD
LG