لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

مجمع عمومی سازمان ملل: الحاق کریمه به روسیه غیرقانونی است


مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه، هفتم فروردین، با تصویب قطعنامه‌ای بر یکپارچگی سرزمینی اوکراین تاکید و اعلام کرد که رفرنداوم برگزار شده برای الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه غیرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۰۰ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۱۱ کشور نیز با آن مخالفت کردند. ۵۸ کشور نیز در این رای‌گیری غایب بودند.

گزارش ها حاکی است که ایران در این رای‌گیری شرکت نکرده است.

ارمنستان، بلاروس، بولیوی، کوبا، کره شمالی، نیکاراگوا، روسیه، سودان، سوریه، ونزوئلا و زیمبابوه به این قطعنامه رای منفی داده‌اند.

رای مثبت به قطعنامه احترام به یکپارچگی سرزمینی اوکراین فرا‌تر از انتظار دیپلمات‌ها توصیف شده است که بیانگر تایید بیش از نیمی از ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل از این قطعنامه است.

بر خلاف شورای امنیت سازمان ملل که قطعنامه‌های آن لازم الاجرا هستند، مصوبه‌های مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارند ولی بازتاب دهنده دیدگاه جهان هستند.

آندری دِشیتسیا، وزیر امور خارجه موقت اوکراین، در این جلسه گفت الحاق کریمه به روسیه توافق‌های امنیت بین‌المللی را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

او با ترغیب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب این قطعنامه گفت این یک ماه هزینه‌های زیادی را بر اوکراین تحمیل کرده است.

پس از وزیر خارجه اوکراین، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل این قطعنامه را «تهاجمی» خواند و گفت روسیه نمی‌تواند به درخواست مردم کریمه «برای به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت‌شان» بی‌تفاوت باشد.

توماس مایر هارتینگ نماینده اتحادیه اروپا نیز در این جلسه استفاده از زور برای تغییر مرز‌ها و اقدامات روسیه را که نقض منشور سازمان ملل متحد خواند،محکوم کرد.

در همین حال، نخست وزیر پیشین اوکراین، یولیا تیموشنکو روز پنجشنبه اعلام کرد که در انتخابات آتی ریاست جمهوری اوکراین که قرار است روز چهارم خرداد برگزار شود، نامزد خواهد شد.

تیموشنکوی ۵۳ ساله تصمیم خود را در یک کنفرانس خبری در کی‌یف اعلام کرد. او که اصلی‌ترین رقیب ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنار شده اوکراین بود، بعد از تغییر دولت در این کشور، و پس از حدود سه سال از زندان آزاد شد.

او در سال ۲۰۱۱ میلادی به اتهام سوءاستفاده از قدرت به تحمل هفت سال زندان محکوم شده بود. هواداران تیموشنکو و کشورهای غربی این اتهام را سیاسی خوانده بودند.

یولیا تیموشنکو دو دوره نخست وزیر اوکراین بود و در سال ۲۰۱۰ در انتخابات ریاست جمهوری در رقابتی نزدیک با ویکتور یانوکوویچ، شکست خورد.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از توافق اولیه با مقام‌های اوکراین برای اعطای وام ۱۴ تا ۱۸ میلیارد دلاری به این کشور خبر داد.

در این بیانیه آمده که این توافق، در قالب یک برنامه اصلاحات اقتصادی دو ساله و با هدف تقویت و ایجاد ثبات در اقتصاد اوکراین صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طرح اعطای وام به اوکراین، احتمالاً در ماه آوریل (ماه آینده میلادی) برای تصویب به هیات اجرایی صندوق بین المللی پول خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG