لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

روحانی: عده‌ای به نام مبارزه با ابرقدرت‌ها، اموال مردم را غارت کردند


حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به انتقاد محافظه‌کاران از سیاست‌های خارجی دولت خود گفت که عده‌ای با شعار «مبارزه با ابرقدرت‌ها، جیب مردم را زدند و اموال مردم را غارت کردند».

سخنان آقای روحانی را خبرگزاری ایرنا، در روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت منتشر کرده و حاکی از موضع‌گیری او علیه منتقدان دولت و مخالفان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است.

وی اظهار داشت: «با شعر و شعار، استقلال و عزت درست نمی‌شود و با فریاد و هوچی‌بازی عظمت مملکت به وجود نمی‌آید.»

مخالفان سیاست‌های هسته‌ای دولت روحانی می‌گویند که مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی تاکنون «منافی استقلال و عزت» کشور بوده و به معنای نابودی «دستاوردهای هسته‌ای» ایران است.

این مخالفت‌ها به‌ویژه در روزهای اخیر و در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اوج گرفته است و نمونه آن برگزاری همایشی بود با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات دولت سابق ایران که در جریان آن علیه دولت آقای روحانی شعار داده شد.

مخالفان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران همچنین روز جمعه گذشته یک راهپیمایی در تهران ترتیب دادند که در آن بر تقابل با آمریکا و قدرت‌های جهانی تاکید شد.

حسن روحانی اما در واکنش به این مناقشه‌ها گفته است: «در همین کشور عده‌ای به نام این که باید برابر ابرقدرت‌ها بایستیم و مبارزه کنیم، جیب مردم را زدند و اموال مردم را غارت کردند.»

وی هشدار داد که مردم نگذارند «عده‌ای دوباره با شعر و شعار راه بزرگی را که ملت ما در خرداد سال گذشته برگزید و انتخاب کرد، منحرف کنند».

آقای روحانی که با انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته جانشین محمود احمدی‌نژاد شد، پیش از این نیز تاکید کرده بود که عده‌ای در داخل کشور به خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ثروت‌اندوزی کرده‌اند.

«بخش بزرگ مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند»

وی در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود با اشاره به مباحثی که درباره «استقلال و عزت» کشور وجود دارد، تلاش کرد تصویری از اقتصاد ایران به دست بدهد که گویای مشکلات عمیق آن است.

به گفته آقای روحانی، «بخش بزرگی از مردم ایران نیازمند هستند یا به تعبیری زیر خط فقر زندگی می‌کنند» و دولت همچنان برای تامین مواد غذایی اساسی، مانند گندم «نیاز به واردات دارد».

رییس جمهوری ایران افزود: «این برای هیچ ملتی جای افتخار نیست که دولت در فکر آن باشد برای نان مردم از بازار دیگران گندم تهیه کند... [و در این وضعیت] همه باید تکان بخوریم و کمربندها را ببندیم.»

تنها یک روز قبل از این سخنان، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز از نابسامانی‌های شدید اقتصادی در کشور گفته بود که در آن «تورم به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است».

وی همچنین نسبت به «حاشیه‌پردازی‌ها» علیه دولت حسن روحانی هشدار داد و خواستار ایجاد آرامش در کشور برای غلبه بر مشکلات شده است.

اما با این حال حسن روحانی تاکید می‌کند که در مواجهه با انتقادات «حوصله زیادی» دارد و می‌گوید: «من به عنوان یک خادم به شما می‌گویم که خداوند تا امروز به من حوصله زیادی داده است. حرف‌ها را می‌شنوم و در سایت‌ها می‌خوانم و از گوشه کنار به گوش من می‌رسد اما تا امروز کاملا بی‌اعتنا بودم. فقط یک نکته به ذهن من آمد که خدایا گویی می‌خواهی با این نیش‌ها و آزارها انشاءالله اجر ما را مضاعف کنی.»

وی در نهایت اظهار داشت: «عده‌ای پیدا می‌شوند که با زبان‌شان نیش می‌زنند و به تعبیر عامیانه، طرف را در جامعه خیط می‌کنند و بعد لذت می‌برند که خوب خرابش کردم؛ این‌ها آدم‌های بیمار در جامعه هستند. اینها نیاز به مددکاری دارند و باید دست‌شان را بگیریم.»
XS
SM
MD
LG