لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

بان: آزادی‌‌ بیان و حقوق بشر در ایران پیشرفت چندانی نکرده است


بنا بر گزارش سالیانه بان گی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد، قول‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای تامین آزادی بیان و تضمین حقوق بشر، همچنان در عمل به شکل عمده‌‌ای به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ۲۱ شهریور ماه خبرگزاری رویترز، بنا بر این گزارش سالیانه به نشست عمومی این سازمان در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران -که نسخه‌ای از آن به این خبرگزاری رسیده- در مورد «افزایش اعدام‌ها» در این کشور نیز هشدار داده شده است.

این گزارش سالیانه می‌گوید «رئیس‌جمهور روحانی وعده داده بود که از فشارها بر آزادی بیان بکاهد و امنیت رسانه‌ها را تضمین کند»، با این همه «متاسفانه آن وعده‌ها هنوز نتیجه چشم‌گیری در بر نداشته است و فشارها بر آزادی بیان کماکان بسیاری از عرصه‌های زندگی (در ایران) را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، در این گزارش می‌گوید «قوه قضائیه روزنامه‌نگاران و دیگر کارکنان رسانه‌ها در ایران را به طور مکرر احضار و بازداشت می‌کند و نیروهای امنیتی نیز به آنها حمله کرده و آزارشان می‌دهند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با حمایت گروهی از اصلاح‌طلبان و معترضان ایرانی، در سال گذشته و پس از آنکه در مورد حقوق مدنی و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران قول‌هایی داد، به پیروزی رسید.

از آن زمان برخی سازمان‌های بین‌المللی، محقق نشدن قول‌های او را در مورد کاهش فشارها بر فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی یا اقلیت‌ها گوشزد کرده‌اند.

گزارش تازه سازمان ملل متحد برای نمونه به وضعیت بهائیان در ایران اشاره کرده و می‌گوید «همچنان از تحصیلات عالی و شاغل شدن در کارهای دولتی منع می‌شوند؛ آنها در عین حال در زمینه فعالیت‌های شغلی خصوصی نیز با دخالت دولت روبه‌رو می‌شوند».

بان می‌گوید «بر پایه گزارش‌ها تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، هم در عمل و هم از نظر قانونی، ادامه دارد».

گزارش سازمان ملل در عین حال به موضوع سانسور اینترنت اشاره کرده و می‌گوید در این مورد نیز وعده‌ها برای بهبود شرایط، محقق نشده‌اند.

گزارش آقای بان، به سخنان آقای روحانی اشاره دارد که نباید به اینترنت به شکل تهدید نگاه کرد، بلکه آن را باید به شکل «فرصت» دید؛ «با این همه دبیر کل سازمان ملل از این واقعیت که آن واژگان نتیجه‌ای نداده‌اند» و مقام‌ها «همچنان به فیلتر کردن بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها ادامه داده می‌دهند، متاسف است».

حسن روحانی در اردیبهشت ماه گذشته، در جشنواره فناوری اطلاعات از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرده و از وزارت ارتباطات دولت خود خواسته بود پهنای باند و سرعت اینترنت را در ایران افزایش دهد.

با این همه همان زمان این گفته‌ها با انتقاد و حملات اصولگرایان روبه‌رو شد. آنچه تا کنون نیز ادامه داشته است. برای نمونه در یکی از تازه‌ترین این حملات امام جمعه مشهد، در واکنشی به سخنان رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرده بود که حل مشکلات فرهنگی کشور بدون «پاسبان، ون، فیلتر و دیوار» ممکن نیست.

بان گی‌مون در گزارش خود در عین حال نگرانی خود را در مورد اعدام‌ها در ایران و افزایش آن نیز ابراز کرده است.

رویترز می‌گوید بنا بر اطلاعات دانشکده حقوق کرنل، در سال گذشته میلادی بین ۶۲۴ تا ۷۲۷ مورد اعدام در ایران انجام شده است. در سال ۲۰۱۲ این رقم بین ۳۱۴ تا ۵۸۰ نفر بود.

بنا بر گزارش این دانشکده حقوقی، دست‌کم دو هزار نفر در ایران با حکم اعدام روبه‌رو هستند.

گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران می‌گوید «بنا بر اطلاعاتی که از منابع قابل اعتماد جمع‌آوری شده‌اند، بیش از ۱۶۰ نوجوان در ایران حکم اعدام گرفته‌اند و طی ماه‌های اخیر دست کم دو نفر از آنها نیز اعدام شده‌اند. این اعدام‌ها به خاطر جرایمی است که آنها پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب شده بودند».

بنا بر قوانین بین‌المللی که ایران نیز به اجرای آن متعهد است، صدور حکم اعدام برای نوجوانانی که جرمی را پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، ممنوع است.

مقام‌های دولت ایران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

اخیرا محمد خاتمی، رئيس‌جمهوری پیشین ايران، که از چهره‌های حامی حسن روحانی در انتخابات بود، گفته است برخی جريان‌های سياسی با تداوم «فضای امنيتی» به حیات خود ادامه می‌دهند و آقای روحانی نيز نمی‌تواند اين «واقعيت‌ها» را يک شبه تغيير دهد.

XS
SM
MD
LG