لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

سه دیپلمات اسرائیلی به دلیل انتشار توئیت‌های انتقادآمیز تعلیق شدند


توئیت‌های دیپلمات‌های معلق شده اسرائیلی بیشتر بر انتقاد آنها از سیاست نتانیاهو در قبال آمریکا متمرکز بود.
توئیت‌های دیپلمات‌های معلق شده اسرائیلی بیشتر بر انتقاد آنها از سیاست نتانیاهو در قبال آمریکا متمرکز بود.

وزیر امور خارجه اسرائیل سه دیپلمات این کشور را به دلیل انتشار توئیت‌های انتقادآمیز علیه نخست وزیر و شخص وزیر خارجه از خدمت تعلیق کرد، حکمی که می‌تواند به اخراج این سه نفر منجر شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۱۶ بهمن، گفت که رفتار این دیپلمات‌ها «غیرقابل قبول» است و «در شان حرفه آنها نبوده است».

وزیر خارجه اسرائیل در این باره توضیح بیشتری نداد.

بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیلی، این سه دیپلمات در کشورهای سوئیس و هندو و همچنین در اورشلیم مشغول به خدمت بودند.

امانوئل نهشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، نیز گزارش‌های تعلیق از خدمت این سه دیپلمات را تایید کرد اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری ورزید.

ظاهرا توئیت‌های منتشر شده توسط سه دیپلمات «متخلف» حاوی نظرات مخالف خبرنگارانی بوده که از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، به دلیل سفر آتی وی به واشینگتن و سخنرانی وی در کنگره آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده بودند.

گفته می‌شود موضوع سخنرانی نخست وزیر اسرائیل خشم باراک اوباما را برانگیخته است چرا که آقای نتانیاهو بدون هماهنگی با رییس جمهوری آمریکا برنامه سخنرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران را در برنامه سفر خود گنجانده است.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که قرار است انتخابات سراسری اسرائیل نیز به زودی و در ماه مارس برگزار شود.

خبرگزاری رویترز نیز با گزارش تعلیق دیپلمات‌های اسرائیل نوشته که یکی از این سه تن، سفیر و دو نفر دیگر مقام‌هایی پایین‌تر داشته‌اند.

یکی از سه دیپلمات تعلیقی «ییگال کَسپی» است. کسپی که تا پیش از تعلیق، سفیر اسرائیل در سوئیس بود، در حساب کاربری خود در سایت توئیتر نوشته‌های خبرنگارانی را بازنشر کرده بود که نتانیاهو را متهم کرده بودند روابط سرد خود با واشینگتن را بیش از پیش دستخوش تزلزل خواهد کرد.

توئیت‌های انتقادآمیز دیپلمات‌های اسرائیلی در شرایطی خبرساز شده که بنیامین نتانیاهو به دنبال برنده شدن چهارباره در انتخابات پیش رو است.

دولت کنونی اسرائیل می‌کوشد انتقاد‌های داخلی و خارجی علیه نطق نخست وزیر را در حالی که زمان چندانی به ایراد آن باقی نمانده است، خاموش کند.

در صورت عدم تغییر برنامه سفر آقای نتانیاهو، وی روز سوم مارس، ۱۲ اسفند، یعنی تنها دو هفته پیش از انتخابات مجلس اسرائیل در کنگره سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش رویترز، کاخ سفید پیشاپیش ضمن پافشاری بر موضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران با نطق نخست وزیر اسرائیل مخالفت کرده است، سخنانی که به احتمال قوی در انتقاد از رویکرد واشینگتن در برابر ایران خواهد بود.

توئیت‌های دیپلمات‌های اسرائیلی

یکی از سه دیپلمات تعلیقی «ییگال کَسپی» است. کسپی که تا پیش از تعلیق، سفیر اسرائیل در سوئیس بود، در حساب کاربری خود در سایت توئیتر نوشته‌های خبرنگارانی را بازنشر کرده بود که نتانیاهو را متهم کرده بودند روابط سرد خود با واشینگتن را بیش از پیش دستخوش تزلزل خواهد کرد.

کَسپی بلافاصله پس از انتشار این توئیت بلافاصله به اسرائیل فراخوانده شد و حساب توئیتر وی نیز هم اکنون غیرفعال شده است.

دو دیپلمات دیگر نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند: اساف موران، مسئول امور سیاسی سفارت اسرائیل در هند و یردون گمبورگ، کارمند وزارت خارجه در اورشلیم، هر دو به دلیل توئیت‌های انتقاد آمیز از خدمت معلق شده‌اند.

آنچه بر سر روابط ما با ایالات متحده می‌رود دیوانگی است.
توئیت یردون گمبورگ، کارمند وزارت امور خارجه در اورشلیم

بنابر توئیت‌های این دو که توسط سایت خبری اسرائیلی «ان‌آرجی» بازنشر شده است موران، نخست وزیر را متهم کرده بود که از شرکت در هر بحثی درباره مسائل اجتماعی شانه خالی می‌کند.

گمبورگ نیز توئیت کرده بود: «آنچه بر سر روابط ما با ایالات متحده می‌رود دیوانگی است».

ییگال کَسپی، سفیر اسرائیل در سوئیس، هم در توئیتر خود «آویگدور لیبرمن»، وزیرخارجه را به انتقاد گرفته بود که «گردن کلفتی می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در واکنش به پرسش خبرنگاران، اصالت توئیت‌های فوق را تایید کرد و گفت که این دیپلمات‌ها به دلایل انضباطی فراخوانده شده‌اند و احتمال اخراج آن‌ها نیز وجود دارد.

بنابر گزارش رویترز، هیچ کدام از سه دیپلمات یاد شده برای مصاحبه در دسترس نبودند.

از سوی دیگر، زاچی هانگبی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل، توئیت‌های سه دیپلمات را «شرم‌آور» توصیف کرده و آن‌ها را شبیه به «سرباز‌انی فراری و خائن» دانست.

هانگبی در مصاحبه با رادیو اسرائیل تصریح کرد: «این‌ها، در عمل، جنگاوران اسرائیل در عرصه دیپلماسی بودند، کسانی که علیه یهودی ستیزی، علیه تحریکات فلسطینی‌ها، علیه انواع تهدید‌ها باید می‌جنگیدند، اما ناگهان اسلحه خود را به سوی فرمانده خودشان گرفتند، یعنی به سوی رهبران منتخب اسرائیل».

معاون وزیر خارجه اسرائیل همچنین افزود: «این افراد باید در همه جنبه‌ها با مواضع دولت هماهنگ باشند، فارغ از اینکه در سیاست چه می‌گذرد. اگر نمی‌توانند [هماهنگ شوند]، بایستی استعفا دهند».

در همین حال، آلون لیِل، از مدیران کل پیشین وزارت خارجه، ضمن وارد دانستن ایراد بر سه دیپلمات تعلیقی گفت که توئیت‌های آنان شاید «فریاد کمک‌خواهی» بوده، چرا که این دسته از کارمندان دولت اسرائیل «حقوق پایینی دریافت می‌کنند و باید مسئولیت دشوار توجیه کردن سیاست‌های نتانیاهو در خارج از کشور را انجام دهند».

این مقام سابق وزارت امور خارجه اسرائیل در گفت‌و‌گو با سایت «ان‌آرجی» افزود: «این افراد [دیپلمات‌ها] آماج حملات بسیاری هستند و به چشم می‌بینند که اسرائیل رفته‌رفته دوستانش را از دست می‌دهد».

XS
SM
MD
LG