لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

درخواست ایران از دبیرکل سازمان ملل: توقف فوری جنگ علیه یمن


معاون وزیر امور خارجه ایران در حاشیه یک کنفرانس، از دبیرکل سازمان ملل خواست تا از «ظرفیت‌ها و امکانات» این سازمان برای توقف فوری هر گونه اقدام نظامی علیه یمن استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه، که به نمایندگی از ایران در کنفرانس بین‌المللی «کمک به آوارگان سوریه» در کویت شرکت کرده بود، با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، دیدار و درمورد آخرین تحولات منطقه با او گفت‌وگو کرد.

آقای عبداللهیان در این دیدار هشدار داد که ادامه عملیات نظامی علیه یمن «تبعات خطرناکی برای کشورهای منطقه دارد» و از دبیرکل سازمان ملل خواست از ظرفیت‌ها و امکانات خود برای توقف فوری هر گونه اقدام نظامی علیه یمن استفاده کند.

معاون وزیر خارجه با بیان این‌ که نباید اجازه داد که با تداوم حملات، آتش جنگ شعله‌ورتر شود و امنیت جمعی منطقه به مخاطره افتد، گفت: «راه‌کار نظامی در یمن محکوم به شکست است و گفت‌وگوی ملی و عدم مداخله خارجی تنها راه‌کار سیاسی موجود است.»

پیشتر، خبرگزاری فارس به نقل از آقای عبداللهيان گفته بود که عربستان سعودی و جمهوری اسلامی می‌توانند برای حل بحران يمن با يکديگر همکاری کنند.

او بدون اشاره به جزئيات اعلام کرده بود که «ايران پيشنهادی برای حل بحران دارد و در صدد برقراری ارتباط با عربستان سعودی است».

طی روزهای اخير دو منطقه عدن و مواضع حوثی‌ها در نزدیکی مرز جنوبی عربستان مورد هدف حملات هوایی نيروهای کشورهای عرب منطقه قرار گرفته است.

ایران که از حامیان شبه نظامیان حوثی به شمار می‌رود حملات هوایی تحت رهبری عربستان را محکوم کرده است.

شبه نظامیان شیعه حوثی یمن، متحد علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین‌، این کشور هستند. علی عبدالله صالح در پی قیام‌های موسوم به بهار عربی در کشور‌های عربی در سال ۲۰۱۱ سرنگون شد، اما توانسته است که نفوذ خود را در این کشور از طریق وفادارانش در میان نیروهای نظامی و امنیتی حفظ کند.

کمک ۴ میلیارد دلاری ایران به سوریه

بخش دیگری از دیدار معاون وزیر امور خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل به مسائل مرتبط با سوریه اختصاص داشت.

حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر مسئولیت سازمان ملل در قبال تحولات منطقه، با ابراز تاسف از «استمرار ورود سلاح و عناصر مسلح» به داخل سوریه به ویژه در هفته‌های اخیر، خواستار نقش فعال‌تر سازمان ملل در توقف این روند شد.

از سوی دیگر آقای عبداللهیان در نشستی دیگر در کنفرانس «کمک به آوارگان سوریه» در کویت، به نقش ایران در کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده سوریه اشاره کرد.

او در این‌ باره گفت: «ایران از زمان آغاز بحران در سوریه، کمک‌های بشردوستانه به صورت کمک‌های غذایی و سوخت برای خانواده‌ها و آمبولانس به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون دلار به سوریه ارسال کرده و این کمک‌ها به دولت سوریه و جامعه مدنی این کشور تحویل شده است.»

بحران‌ سوریه از اسفند سال ۸۹ آغاز شده و از آن زمان تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار نفر کشته و حدود نیمی از جمعیت این کشور آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG