لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

روحانی: پایان دشمنی و تنش با کشورهای دیگر را می‌خواهیم


سخنرانی حسن روحانی از تلویزیون دولتی ایران به‌طور مستقیم پخش شد
سخنرانی حسن روحانی از تلویزیون دولتی ایران به‌طور مستقیم پخش شد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تفاهم هسته‌ای لوزان را گام نخست برای تعامل ایران با جهان دانست و گفت که جمهوری اسلامی خواستار پایان تنش و خصومت با کشورهایی‌ست که تاکنون دشمن به حساب می‌آمده‌اند.

یک روز پس از تفاهم سیاسی میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر چهارچوب توافق هسته‌ای، آقای روحانی از آغاز دوره‌ای جدید در روابط خارجی ایران سخن گفت که مبتنی بر «تعامل سازنده با جهان» خواهد بود.

وی اظهار داشت که جمهوری اسلامی «دست دوستی» به سوی هر کشوری دراز می‌کند که با آن بر اساس احترام متقابل رفتار کند به‌طوری که اگر روابط آن با کشوری سرد است، می‌خواهد آن را بهبود بخشد و اگر هم با کشوری روابط خصمانه و تنش‌آمیز دارد، اکنون خواستار پایان تنش و خصومت است.

تفاهم هسته‌ای لوزان راه را برای لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد علیه ایران باز می‌کند، اگرچه برنامه هسته‌ای ایران را نیز محدود می‌سازد، امری که حسن روحانی آن را «بازی برد – برد» می‌نامد.

به گفته او، «روز رسیدن به تفاهم سیاسی هسته‌ای در حافظه تاریخی مردم ایران خواهد ماند» و این که با تفاهم لوزان «هم حقوق هسته‌ای ایران حفظ شده، هم تحریم‌ها لغو می‌شود و هم ایران به تعامل سازنده با جهان دست یافته است».

وی اظهار داشت: «با این تفاهم سیاسی، ۱+۵ پذیرفت که ایران در خاک خود غنی‌سازی کند در حالی که تا دیروز می‌گفتند که غنی‌سازی داخل خاک ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است.»

بر اساس تفاهم به دست آمده در لوزان، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران تنها در تاسیسات نطنز و تحت نظارت مرتب بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و سایت فردو نیز تبدیل به مرکزی تحقیقاتی خواهد شد، نکته‌ای که حسن روحانی نیز در کنار مسئله لغو تحریم‌ها به آن اشاره می‌کند.

رئیس جمهور ایران گفت: «سایت فردو برای همیشه باز می‌ماند و بیش از هزار سانتریفیوژی که در آن مستقر است، همچنان در آنجا خواهد ماند. همه تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت نیز از روز اجرای توافق هسته‌ای لغو خواهند شد.»

آقای روحانی در نهایت تاکید کرد که جمهوری اسلامی به هر وعده‌ای که در مذاکرات داد، پایبند می‌ماند و «اهل فریب نیست، مشروط بر آن که طرف مقابل هم به وعده‌های خود عمل کند».

با تفاهم به دست آمده در لوزان اکنون آخرین مرحله از مذاکرات هسته‌ای میان ایران قدرت‌های جهانی آغاز می‌شود که باید تا اوایل تیر ماه به توافق جامع منجر شود.

XS
SM
MD
LG