لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

کری در وین: کارهای دشواری در پیش داریم


در حالی که تنها چهار روز به پایان مهلت تدوین توافق جامع اتمی ایران باقی مانده است، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه، ششم تیرماه، از «کار بسیار دشوار» پیش روی دیپلمات‌ها در این چند روز خبر داد.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیوفردا در وین، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که روز شنبه آخرین دور از مذاکره با جمهوری اسلامی را در وین، پایتخت اتریش، کلید زد در کنار همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، هشدار داد که «کار بسیار دشواری در پیش داریم».

آقای کری در ادامه اشاره کرد که «مسائل بسیار سختی هست» که در این چند روز باقی‌مانده باید میان جمهوری اسلامی از یک سو و اعضای گروه ۵+۱ از سوی دیگر حل و فصل شود.

محمدجواد ظریف نیز در تایید گفته همتای آمریکایی خود افزود: «برای این که پیشرفت کنیم، باید سخت کار کنیم.»

پیشتر در همین زمینه عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره اتمی ايران، گفته بود که «برخی از راه حل‌های» توافق شده در تفاهم لوزان برای رسيدن ايران و گروه ۵+۱ به توافق نهايی «پاسخگو نيست» و همچنین «تغيير مواضع برخی کشورهای۵+۱» رسيدن به توافق نهايی را «مقدار زیادی سخت‌تر کرده است».

اما جان کری روز شنبه در گفته‌های خود به این اظهار نظر واکنشی نشان نداد.

آقای ظریف که پیش از جان کری به وین رسیده بود ساعاتی قبل‌تر گفته بود که «زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است».

هشتمين دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی درباره اتمی ایران از روز چهارشنبه، ۲۷ خرداد، در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۵+۱ در شهر وين در جريان است.

این دور از مذاکرات روز شنبه همچنین، به گفته خبرنگار رادیوفردا، در میان «تدابیر شدید امنیتی» ادامه می‌یابد که پیش از این سابقه نداشته است.

در همین حال خبر رسیده است که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ نیز روز یک‌شنبه، هفتم تیرماه، برای دیدار با وزرای خارجه حاضر در شهر وین و ادامه مذاکرات وارد این شهر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG