لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

خامنه‌ای در نخستین واکنش به توافق صرفا از هیات مذاکره‌کننده ایرانی قدردانی کرد


اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در کنار آیت‌الله علی خامنه‌ای
اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در کنار آیت‌الله علی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با کابینه حسن روحانی، اظهار داشت: «مردم در قضاوت‌هایِ با فکر و تامل و جمع‌بندی شده، اشتباه نمی‌کنند. بنابراین از این‌گونه قضاوت‌هایِ مردم می‌توان فهمید که کدام مسئول صالح است و کدام نه».

دیدار آقای خامنه‌ای با هیات دولت ایران عصر سه‌شنبه، ۲۳ تیر، ساعاتی پس از اعلام توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی انجام شد، اما گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وی حکایت از آن دارد که اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار بیشتر شرح دستورات و توصیه‌های امام اول شیعیان به مالک اشتر، یکی از فرماندهان خود بوده است.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله خامنه‌ای صرفا از تیم مذاکره‌کننده ایرانی قدردانی کرده و تلاش آنها در این مذاکرات را «صادقانه و مجدانه» خوانده است.

وی در بخشی از سخنرانی خود می‌گوید: «به دستور امیرمؤمنان، باید از لغزش‌ها و خطاهای مردم گذشت کرد البته به جز مواردی که حدود الهی زیر پا گذاشته می‌شود و یا پای محاربه با اسلام و حکومت اسلامی در میان است».

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از دو سال مذاکره سرانجام روز سه‌شنبه به توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند، توافقی که به معنای لغو تحریم‌های مالی ایران در ارتباط با فعالیت‌های اتمی آن است. در عین حال ایران نیز برنامه اتمی خود را محدود می‌سازد.

این رخداد واکنش بلافاصله باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهور آمریکا و ایران را به دنبال داشت. آقای اوباما تاکید داشت که با این توافق راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسته شده است.

حسن روحانی نیز عنوان کرد که ایران با این توافق به همه اهدافش در ارتباط با لغو تحریم‌ها و ادامه فعالیت‌های اتمی خود رسیده است.

همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز با استقبال از توافق هسته‌ای، آن را یک «پیروزی» برای ایران خواند و حتی از بازپس‌گیری خرمشهر در جنگ با عراق نیز «مهم‌تر» دانست.

وی روز سه‌شنبه در دیدار با اهالی فرهنگ و رسانه، دراین‌باره گفت: «کار بزرگی انجام شده، اما همچنان دلواپسانی هستند که اشکالاتی وارد می‌کنند».

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین گفت که ایران قصد تولید بمب اتمی را ندارد بنابراین از بازدید از مراکز نظامی‌اش نمی‌هراسد.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرده بود که بازدید از مراکز نظامی ایران، خط قرمز مذاکرات هسته‌ای است. وی پیش‌بینی کرده بود که اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق هم بینجامد، باز تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی برجا خواهد ماند.

آقای خامنه‌ای همچنین بارها عنوان کرده بود که اعتقاد دارد مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

XS
SM
MD
LG