لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

ایران: برخلاف عربستان دنبال تنش‌آفرینی نیستیم


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران،
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران،

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شنبه ۱۹ دیماه با اشاره به اینکه «جنگ سفارتخانه‌ها بردی برای عربستان نخواهد داشت»، گفته است: تهران برخلاف ریاض به دنبال «تنش آفرینی نیست.»

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» با اشاره به اینکه «آنچه عربستان دنبال می‌کند، ایجاد تنش و بحران آفرینی است،» تاکید کرده است: «زمانی که تحلیل عربستان این است که به دنبال تنش آفرینی است، طبیعی است که جمهوری اسلامی را در نقطه مقابل خود احساس می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید:« جمهوری اسلامی به دنبال تنش آفرینی نیست و سیاست های خود را نیز در این راستا تعریف می کند. سیاست های ما دقیقا در نقطه مقابل عربستان قرار دارد و هرچه آن ها سیاست خود را مبتنی بر جنگ در همه جبهه ها تعریف می کنند، ما دقیقا در نقطه مقابل قرار داریم.»

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان، به همراه ۴۶ نفر دیگر، در تهران معترضان به این اعدام به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد حمله کرده و بخش‌هایی از آنها را تخریب کردند.

عربستان در مقابل روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. در ادامه تعدادی از کشورهای عرب ازجمله بحرین وسودان روابط خود را با تهران قطع کردند و شمار دیگری از کشورهای منطقه سطح روابط خود را کاهش دادند.

جنگ سفارتخانه‌ها «بردی برای عربستان» نخواهد داشت

حسین جابری انصاری در ادامه گفته است: «نگرانی افکار عمومی ما هم درست است و این نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها را برای ما ایجاد کرده و این برخورد همراه باید در مسیری باشد که باطل السحر اقدامات عربستان سعودی باشد. لذا در حالی که باید نیازهای عاطفی افکار عمومی را پاسخ داد، اما ما نباید سیاست‌های خود را تغییر داده و در مسیری قرار بگیریم که نیازهای عربستان را تأمین کند.»

سخنگوی وزارت امور خراجه ایران در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه آیا عربستان مجددا اقدام به بازگشایی سفارت خواهد کرد، گفته است: «بستن سفارتخانه فضیلتی نیست و منفعتی نخواهد داشت. جنگ سفارتخانه‌ها بردی برای عربستان نخواهد داشت و دیر یا زود مجبور خواهد شد واقعیات پیرامونی خود را بپذیرد.»

احتمال جنگ با عربستان

حسین جابری انصاری در پاسخ به پرشسی در خصوص احتمال جنگ و درگیری بین تهران و ریاض گفته است: «عربستان در چارچوب‌‌ همان استراتژی تا سطوحی از رویارویی و جنگ مستقیم در هدف گیری‌های خود تعریف کرده ولی اینکه آیا بازیگران دیگر منطقه و جهان چنین اجازه‌ای به آن خواهند داد که این مسیر آتش افروزی را ادامه دهد، محل تردید است. عربستان حداقل در سطوحی از جنگ محدود شاید احساس می‌کند وضعیت را برای آن بهتر خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به جنگ یمن تصریح کرده است: «عربستان خودش را درنقش سازنده‌ای که دولت‌ها باید تعریف کنند، قرار نمی‌دهد بلکه نقش تخریبی برای خود تعریف کرده است. ما نباید اجازه دهیم عربستان هزینه‌های مبتنی بر تخریب را بر کل منطقه افزایش دهد.»

این در حالی است که محمد بن سلمان، نایب ولیعهد و وزیر دفاع عربستان هفته گذشته در مصاحبه با اکونومیست تاکید کرده بود که تنش جاری بین ریاض و تهران به جنگ منجر نخواهد شد.

نایب ولیعهد و وزیر دفاع عربستان تصریح کرده بود که جنگ بین ایران و عربستان سعودی سرآغاز فاجعه‌ای بزرگ برای منطقه خواهد بود.

بستن سفارتخانه‌ها

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره کشورهایی که به همراهی عربستان با ایران قطع رابطه کردند، گفته است: «متاسفانه دولت سودان در سال‌های اخیر در یک وضعیت گلاویز بودن و مواجه بودن با مجموعه‌ای از بحران‌ها بوده و بخش مهمی از خاک آن (سودان جنوبی) دچار تجزیه شد و این وضعیت در مناطق دیگری از سودان در ایالت دارفور ادامه داشت و وضعیت اقتصادی این دولت بسیار بحرانی است. در این شرایط سودان در یکی دو سال اخیر توسط پترودلارهای عربستان مورد تطمیع قرار گرفت و در شرایطی بحرانی فکر کرده برای حل این شرایط نیاز به این کمک‌ها دارد.»

وی با اشاره به اقداماتی که سودان در یکی دو سال اخیر در قبال ایران صورت داد، افزوده است: «ما تلاش کردیم بدون اینکه احساساتی شویم این وضعیت را مدیریت کنیم و برخوردهای تندی با اقدامات سودان نکردیم.»

حسین جابری انصاری با اشاره به تلاش عربستان برای همراه کردن برخی کشور‌ها با خود اظهار داشت: «در سطح بین المللی نوع واکنش‌ها همراه با عربستان نبوده و در سطح جهان اسلام دولت‌های مهمی از جهان اسلام مثل اندونزی، پاکستان و ترکیه صراحتا ضمن تاکید با حفاظت از اماکن دیپلماتیک ولی آنچه عربستان می‌خواست (جنگ سفارتخانه‌ها) را پاسخ ندادند.»

این در حالی است که وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه هشدار داده است: «اگر ایران سیاست‌های کنونی‌اش را ادامه دهد» عربستان نیز «اقدامات بیشتری» علیه ایران انجام خواهد داد.

عادل الجبیر، در سخنرانی خود در نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس، توضیح بیشتری در مورد اقدامات مضاعف احتمالی ریاض علیه تهران ارائه نکرده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته است: ایران عامل تنش است «نه از عربستان سعودی یا شورای همکاری. ما اقدامات ایران را زیر نظر داریم و با آنها مقابله خواهیم کرد.»

XS
SM
MD
LG