لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۱

امیر حکمتی برای مداوا به بیمارستان «منتقل» شده است


امیرحکمتی
امیرحکمتی

گزارش ها حاکی است که امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار، برای مداوا از زندان به یک بیمارستان در تهران منتقل شده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، خانواده‌ امیر حکمتی گفته اند که وی در هفته‌های اخیر در بیمارستانی در خارج از زندان اوین تحت مداوا قرار گرفته است.

در حالی خبر انتقال امیر حکمتی برای درمان به بیمارستانی در تهران منتشر شده است که قرار است روز شنبه توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی اجرا شود.

در همین زمینه دن کیلدی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با بخش فارسی صدای آمریکا از مذاکره واشینگتن با ایران در خصوص وضعیت امیر حکمتی و دیگر آمریکاییان ایرانی تبار که در ایران زندانی هستند، در جریان مذاکرات اخیر خبر داده است.

به گزارش نیویورک تایمز خانواده امیر حکمتی، ۳۲ ساله در بیانیه‌ای اعلام کرده اند که او برای معاینه و درمان غده‌هایی در صورت و ناحیه گردنش از زندان اوین به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

این بیانیه اضافه کرده است: به رغم این که تلاش پزشکان برای مشخص کردن دلایل بیماری امیر حکمتی ادامه دارد، ولی به نظر می‌رسد که حال آقای حکمتی رو به بهبود است.

خانواده آقای حکمتی از اینکه مقامات قضایی به او اجازه داده‌اند هر چند موقت از زندان خارج شود اظهار خوشحالی کردند. از زمان بازداشت امیر حکمتی از بیش از چهار سال پیش، این اولین باری است که او توانسته است از زندان خارج شود.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع امیر حکمتی، نهم دیماه سال جاری، مدعی شده بود که دولت آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران خواستار «مبادله» این شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران با یک زندانی شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل امیر حکمتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود: «هنوز پاسخی درخصوص این پیشنهاد به دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران ارائه نشده است.»

این در حالی بود که ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهارات محمود علیزاده طباطبایی را تکذیب کرد و گفته بود که واشینگتن خواستار آزادی امیر حکمتی و دیگر آمریکایی-ایرانی های زندانی است.

محمود علیزاده همچنین در گفت وگو با تسنیم با اشاره به این که موکلش طبق قانون، مشمول استفاده از آزادی مشروط می‌شود، گفته بود: موکلم تا کنون افزون بر نصف مدت حبس خود را تحمل کرده و این در حالی است که با تحمل یک سوم مدت حبس نیز می‌توان از آزادی مشروط استفاده کرد.

که وی گفته بود که در خواست آزادی مشروط ارائه شده و منتظر پاسخ دادستانی در این زمینه است.

امير حکمتی در مرداد ۱۳۹۰ در حالی که برای ديدار با مادربزرگش به ايران سفر کرده بود به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم» بازداشت و به اعدام محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به ده سال زندان تقلیل داد.

آمريکا اتهام جاسوس بودن امیر حکمتی را تکذيب کرده است.

امیر حکمتی مدتی را در ارتش آمریکا خدمت کرده بود.

علاوه بر امیر حکمتی سه شهروند آمریکایی ایرانی تبار دیگر در ایران زندانی هستند: جیسون رضائیان ۳۹ ساله و خبرنگار واشنگتن پست در تهران، سعید عابدینی کشیش ۳۵ ساله و سیامک نمازی، مشاور و کار‌شناس امور تجاری که چندین سال در صنایع نفت مشغول کار بوده است.

XS
SM
MD
LG