لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۴

ایران چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی را آزاد کرد


هزمان با اعلام خبر آزادی «چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی» در روز شنبه ۲۶ دی توسط دادستانی تهران، رسانه‌های دولتی ایران از قول «یک منبع آگاه» خبر دادند که آمریکا نیز هفت ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس جعفری دولت‌آبادی گفت: «در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری (شنبه) در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شدند».

آقای دولت‌آبادی اشاره‌ای به نام آزادشدگان نکرده بود اما ساعتی بعد خبرگزاری‌ها به نقل از یک «منبع آگاه» نوشتند که جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکاییِ ایرانی‌تبار هستند که آزاد شده‌اند.

پیش از این درباره زمان و جزئیات بازداشت نصرت‌الله خسروی رودسری، گزارشی منتشر نشده بود.

همزمان خبرگزاری صدا و سیما، گزارش کرد که آمریکا نیز هفت ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کرده و خبرگزاری رویترز به نقل از منابع رسمی در آمریکا گزارش داد که شش تن از ایرانیان آزاد شده در این کشور تابعیت دو گانه دارند و آزادشدگان به دلیل نقض تحریم‌های ایران در زندان بوده‌اند.

گزارش دیگری حاکی است که دادستانی آمریکا، اتهام نقض تحریم‌ها را از چهار ایرانی که متهم به نقض تحریم‌های ایران هستند سلب شده است.

رویترز همچنین در گزارش دیگری به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که سیامک نمازی، مدیر ایرانی‌آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت» که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، در برنامه مبادله زندانیان نبوده است.

هفت ایرانی آزاد شده در آمریکا

اما رسانه‌های ایران از نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی به عنوان هفت ایرانی آزادشده در آمریکا نام برده‌اند. براساس گزارش‌ها اکثر این افراد به کمک برای نقض تحریم‌های ایران متهم شده بودند.

از جمله نادر مدانلو، روز جمعه ۲۹ آذر ۹۲ به جرم کمک به پرتاب ماهواره ایرانی سینا-۱ ، به هشت سال زندان محکوم شده بود.

علی صابونچی نیز روز دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۳ به اتهام به نقض قوانین تحریم تجاری آمریکا علیه ایران به دلیل صادرات اجزای فیلتر فولاد ضدزنگ به ایران محکوم شده بود.

دادگستری آمریکا در فروردین ماه امسال بهرام مکانیک، تورج فریدی، و خسرو افقهی را به صدور غیر قانونی تجهیزات پیشرفته الکترونیکی به ایران متهم کرده بود.

سال گذشته نیز رسانه‌های ترکیه خبر داده بودند که این کشور، نیما گلستانه، متهم به فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده را به آمریکا تحویل داده است.

توافق بر سر ۱۴ ایرانی تحت تعقیب اینترپل

علاوه بر آن گزارش خبرگزاری‌های دولتی ایران حاکی است که بر اساس توافق ایران و آمریکا، ۱۴ نفر از ایرانیانی که به درخواست پلیس آمریکا تحت تعقیب اینترپل قرار دادند، دیگر تحت تعقیب نخواهند بود.

در این مورد، خبرگزاری دولتی ایرنا شامگاه شنبه به نقل از به یک منبع آگاه نوشت که آمریکا در سال‌های اخیر، حکم دستگیری این افراد را به اتهام دور زدن تحریم‌ها صادر کرده و خواستار استرداد آنها به امریکا شده بود.

به گفته منبع ایرنا که به نام او اشاره نشده، این افراد شامل سعید جمیلی، جلال سلامی، متین صادقی، علیرضا معظمی گودرزی، محمد عباس محمدی، کوروش طاهرخانی، سجاد فرهادی، سید احمد ابطحی، غلامرضا محمودی، حمید عرب‌نژاد، علی معطر، محمدعلی شعرباف، امین روان و بهروز دولت‌زاده هستند.

گزارش‌ها درباره مبادله این زندانیان بین ایران و آمریکا درحالی است که احتمال دارد با آغاز اجرایی شدن توافق اتمی وین در روز شنبه یا یکشنبه، تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در ۲۱ مهر گفته بود که طی ماه‌ها مذاکره بر سر برنامه اتمی با تهران، در هر دیداری موضوع آزادی شهروندان زندانی آمریکا در ایران مطرح شده است، اما واشینگتن نمی‌خواسته سرنوشت مذاکرات در گرو این موضوع باشد.

با این حال وی پیش از آن در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفته بود که «در این رابطه بسیار گفت‌وگو شده و در حال حاضر نیز این گفت‌وگوها در جریان است».

در ایران نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، گفته بود که برخی مقام‌های آمریکایی «تماس گرفته‌اند» و درخواست «مبادله» جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست را مطرح کرده‌اند.

روزنامه گاردین پس از آن در گزارشی نوشته بود که در واکنش به این گفته‌ها، با یک مقام ارشد ایالات متحده تماس گرفته که او از اظهار نظر خودداری کرده است.

در همین حال محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع امیر حکمتی، نهم دی ماه سال جاری، مدعی شده بود که دولت آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران خواستار «مبادله» این شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران با یک زندانی شده است.

امير حکمتی در مرداد ۹۰ در حالی که برای ديدار با مادربزرگش به ايران سفر کرده بود به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم» بازداشت و به اعدام محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به ۱۰ سال زندان تقلیل داد.

سعید عابدینی، کشیش تبشیری در اوایل بهمن ماه ۹۱ به اتهام برهم زدن امنیت ملی، به هشت سال زندان محکوم شد.

جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست، در پایان تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت شد.

XS
SM
MD
LG