لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

چهره‌های اصلاح‌طلب: با رد صلاحیت صحنه سیاست را ترک نمی‌کنیم


تعدادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله حسین مرعشی، محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری تأکید کرده‌اند که اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت‌های گسترده «صحنه سیاست را ترک نمی‌کنند» و تلاش می‌کنند که از بین افراد نزدیک به «مشی اصلاح‌طلبی» کاندیداهایی را معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، روز شنبه سوم بهمن، در همایش شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها اعلام کرد که تعداد زیادی از چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس «داوطلبانه ثبت‌نام نکردند تا کمک کنند فضای حاکم بر انتخابات رادیکالی نشود».

او تأکید کرد که «ما برای بازسازی رابطه اصلاح‌طلبان با نظام وارد انتخابات شدیم اما با رد صلاحیت‌ها...نتوانستیم آنچه که باید را انجام دهیم».

تعدادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و نمایندگان مجلس ششم از جمله اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت و همچنین اصلاح‌طلبانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بودند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد نشده‌اند.

با این حال به گفته آقای مرعشی، در شهر تهران تنها صلاحیت پنج کاندیداهای اصلاح‌طلب و در دیگر حوزه‌های انتخابیه تنها صلاحیت ۲۵ کاندیدای اصلاح‌طلب تأیید شده است.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی پیش‌بینی کرد که ظرف یک ماه آینده «اتفاقات مثبتی رخ دهد و شخصیت‌های ملی مؤثر به عرصه انتخابات باز گردند».

آقای مرعشی پیش از این هم اعلام کرده بود که از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور، روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که اگر «تعداد زیادی» از کاندیداهای رد صلاحیت شده تأیید نشوند، «در برخی» از حوزه‌های انتخابیه «رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت».

با این حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در همایش شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها گفت: «برای ارائه لیست استان‌ها نگران نیستیم. شخصیت‌های برجسته‌ای داریم که می‌توانیم روی آن‌ها حساب کنیم».

آقای عارف تأکید کرد که با وجود رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب باید «جلوی یأس را گرفت» و به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم فکر کرد.

او با تأکید براینکه دولت حسن روحانی باید بماند «تا برجام‌های دیگری به فرجام برسد»، افزود: «اگر الان عقب‌نشینی کنیم باید در انتخابات‌های آینده هم عقب‌نشینی کنیم».

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز روز یکشنبه ۲۷ دی رد صلاحیت و «عدم احراز صلاحیت» گسترده کاندیداهای این گروه را «غیرقابل قبول» خوانده و در عین حال اعلام کرده بود که با وجود وضعیت کنونی، اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت در انتخابات شرکت خواهند کرد.

پیش از آن نیز علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، اعلام کرده بود که اصلاح‌طلبان در صورت رد صلاحیت کاندیداهایشان در انتخابات از کاندیداهای «میانه‌رو و مستقل» حمایت خواهند کرد.

در همین حال عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، روز شنبه گفت که الزامی نیست که اصلاح‌طلبان در همه حوزه‌های انتخابیه کاندیدا معرفی کنند بلکه «مهم این است که نگذاریم پازل را یکنواخت بچینند و بازی آن‌ها را به هم بزنیم».

در همین روز محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی نیز اعلام کرد که اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت‌های گسترده هنوز هم می‌توانند از میان چهره‌های جوان و افرادی که «مشی اصلاح‌طلبی» دارند، در همه حوزه‌های انتخابیه کاندیدا معرفی کنند.

مطهری: نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود

در روزهای گذشته تعدادی از گروه‌های اصلاح‌طلب از جمله مجمع مدرسین حوزه علمیه قم و انجمن اسلامی جامعه پزشکی به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس اعتراض کرده بودند.

درهمین حال به گزارش وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، انجمن‌های اسلامی ۸۵ دانشگاه در اعتراض به رد صلاحیت «‌۹۹ درصد» از کاندیداهای اصلاح‌طلب اعلام کردند که «جریانات افراطی دائم در تلاشند تا به مردم القا کنند که با آمدن دولت جدید، تغییری اتفاق نیفتاده و در بر‌‌ همان پاشنه سابق می‌چرخد».

این انجمن‌های اسلامی از رئیس‌جمهور ایران خواستند که «با استفاده از تمامی اختیارات» خود اجازه ندهد «امید ایجاد شده در دل مردم ناامید شود».

به جز اصلاح‌طلبان، برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، امام جمعه اراک و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس اعتراض کرده‌اند.

آقای مطهری روز شنبه نیز گفت که ریشه رد صلاحیت‌های گسترده در «ترس بی‌جایی» است که «برخی تصور می‌کنند مردم فریب می‌‌خورند و شاید افرادی را انتخاب کنند که در مقابل نظام و ولی فقیه بایستند».

وی با اشاره به نگرانی اصولگرایان از تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم، با اکثریت اصلاح‌طلب، گفت که این مجلس به جز موضوع تحصن نمایندگان «مجلس ناموفقی نبود».

به گزارش خبر آنلاین، وی اضافه کرد: «نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود».

شمار زیادی از نمايندگان مجلس ششم که اکثريت آن در اختيار اصلاح‌طلبان بود برای انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شدند.

۱۳۹ نماينده مجلس ششم از جمله برخی از اعضای هیئت رئیسه آن، در اقدامی بی‌سابقه در تاريخ مجلس جمهوری اسلامی در اعتراض به اين اقدام دست به تحصن زدند، اما این تحصن باعث تغییر رأی شورای نگهبان نشد.

در ماه‌های گذشته تعدادی از منصوبان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از جمله رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و حسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران اعلام کرده بودند که نباید مجلسی مانند مجلس ششم تشکیل شود.

XS
SM
MD
LG