لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

ارتقای شش رتبه‌ای ایران در جدول توسعه انسانی سازمان ملل


نماینده دفتر توسعه سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۱۲ اسفند، در تهران از ارتقای شش رتبه‌ای جایگاه ایران در گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۵ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گری لوئیس که مقام هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران را برعهده دارد، در مراسم رونمایی گزارش توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۱۵ گفت که رتبه ایران در جدول جهانی از ۷۵ به ۶۹ ارتقا پیدا کرده است.

به گفته وی، طبق گزارش سال ۲۰۱۳ شاخص توسعه انسانی ایران ۰.۷۴۹ بود که در آن زمان رتبه ایران را در بین ۱۸۷ کشور ۷۵ قرار می‌داد، اما در گزارش اخیر سازمان ملل، شاخص توسعه انسانی در ایران به عدد ۰.۷۶۶ ارتقا پیدا کرده که نشان از آن دارد ایران در میان ۱۸۸ کشور جهان رتبه ۶۹ را به خود اختصاص داده است.

آمار دیگری که این مقام سازمان ملل متحد از گزارش توسعه انسانی در ایران ارائه کرده شاخص «امید به زندگی» و «میانگین سنوات تحصیلی» است که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ به ترتیب ۲۱.۳ سال و ۵.۹ سال ارتقا پیدا کرده است.

این گزارش می‌گوید که شاخص امید به زندگی در بدو تولد برای زنان در ایران ۷۶.۵ سال و برای مردان ۷۴.۳ است، حال آن که میانگین جهانی این شاخص برای زنان و مردان به ترتیب ۷۷.۴ سال و ۷۲.۸ سال است.

در جدول جهانی توسعه انسانی سال ۲۰۱۵، کشور نروژ بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده و پس از آن کشورهای استرالیا، سوئیس، دانمارک، هلند، آلمان، ایرلند، ایالات متحده، کانادا و نیوزیلند به تریب رتبه‌های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

شاخص توسعه انسانی در هر کشوری بر اساس شاخص‌های امید به زندگی، تحصیلات و درآمد سرانه تولید ناخالص ملی اندازه‌گیری می‌شود.

رتبه‌های بالا برای هر کشوری در جدول توسعه انسانی به معنای طولانی‌تر بودن امید به زندگی و تحصیلات در آن کشور و بیشتر بودن درآمد سرانه آن است.

XS
SM
MD
LG