لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

آمریکا شش شرکت و دو فرد را در ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم کرد


وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه دو شرکت ایرانی را به دلیل پشتیبانی از برنامه موشکی بالستیک ایران در فهرست سیاه خود قرار داد و همچنین چهار شرکت دیگر و دو تاجر بریتانیایی را به دلیل کمک به شرکت هواپیمایی ماهان که متهم به همکاری با سپاه است، تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا شرکت‌های «صنایع شهید نوری» و «صنایع شهید موحد» را تحریم کرده که زیرمجموعه گروه صنعتی شهید همت هستند. این گروه از سوی واشینگتن متهم است که نهاد اصلی مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین جان جیمز اشفیلد و جان ادوارد می‌دوز، دو تاجر بریتانیایی، را به اتهام کمک به شرکت هواپیمایی ماهان تحریم کرد. دو شرکت مستقر در بریتانیا و دو شرکت مستقر در امارات متحده عربی به دلایل مشابه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

آمریکا شرکت ماهان را متهم به حمل اسلحه و پول برای سپاه پاسداران کرده است.

تحریم‌های جدید آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران اخیرا دست به آزمایش‌های موشکی زد که با واکنش‌ها و انتقادات بسیاری از سوی جامعه جهانی روبرو شد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که مسئله انجام این آزمایش‌ها را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد. نشستی که روز ۲۴ اسفندماه برگزار شد اما بی‌نتیجه به پایان رسید.

آمریکا آزمایش‌های موشکی ایران را «بی‌ثبات‌کننده و تحریک‌آمیز» خوانده است.

در پی فرجام یافتن گفت‌وگوهای اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۲۳۱ را صادر کرد که در آن از تهران خواسته شده است طی هشت سال تحریم موشکی «از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب موشک‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک» خودداری کند.

اما از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقد هستند که «توصیه‌های» قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایران الزام‌آور نیست.

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا پشتیبانی از طرحی را آغاز کرده‌اند که دولت باراک اوباما را موظف می‌کند تحریم‌های سخت‌تری را علیه آن بخش‌ از اقتصاد و صنعت ایران به اجرا بگذارد که در تولید موشک‌های بالستیک نقش دارند.

XS
SM
MD
LG