لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

ولایتی: بشار اسد باید تا پایان دوره هفت ساله‌اش در قدرت بماند


علی اکبر ولایتی (راست) در دیدار با قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس.
علی اکبر ولایتی (راست) در دیدار با قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس.

مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در دیدار با قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس اعلام کرد که بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری هفت ساله‌اش یعنی پنج سال دیگر باید در قدرت باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و تسنیم، علی اکبر ولایتی گفت که در دیدار با قائم‌مقام وزیر خارجه سوئیس به او اعلام کرده که از نظر جمهوری اسلامی، بشار اسد از دو سال پیش به عنوان رییس جمهوری «قانونی» سوریه انتخابات شده و «دوره ریاست جمهوری هفت ساله او باید کاملا طی شود».

آقای ولایتی همچنین برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه را تلویحا تاییدکننده ادامه ریاست جمهوری بشار اسد دانست و گفت که «دولت و ملت سوریه حتی حاضر نشدند برای مدت کوتاهی این کشور بدون پارلمان بماند».

آقای ولایتی روز ۱۴ آذر پارسال نیز بشار اسد را «خط قرمز» ایران خوانده و اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی با آمریکا بر سر سوریه «کنار نخواهد آمد» و بنا ندارد در «میدان جنگ و سیاست پشت بشار اسد را خالی کند».

پیش از این کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی، باقی ماندن بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در قدرت را «خط قرمز» جمهوری اسلامی خوانده بود.

دوره کنونی ریاست جمهوری بشار اسد تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

با این حال حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران ۲۹ مهر پارسال اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد بشار اسد را تا ابد در قدرت حفظ کند.

گفته‌های مقامات جمهوری اسلانی در حالی بیان شده است که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفته که تا زمان باقی ماندن بشار اسد در راس قدرت، نا آرامی و جنگ در سوریه به پایان نخواهد رسید.

بخشی از مردم سوریه روز ۲۵ فروردین در مناطق تحت کنترل حکومت بشار اسد پای صندوق‌های رای رفتند تا ۲۵۰ نماینده مجلس این کشور را انتخاب کنند.

اما مخالفان دولت بشار اسد این رای‌گیری را «نامشروع» دانسته‌اند و بریتانیا و فرانسه هم از آن با عباراتی چون «نمایشی بی‌اعتبار» و «شرم‌آور» یاد کرده‌اند.

آقای ولایتی در بخشی دیگری از سخنانش گفت که ایران و سوئیس درباره مبارزه علیه «تروریست‌ها »در سوریه «اتفاق نظر» داشتند.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت که در این دیدار دو طرف بر روی این موضوع كه در هر راه حلی برای بحران سوریه باید «تمامیت ارضی» این كشور حفظ شود، «توافق» کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی از همه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد به عنوان گروه‌های «تروریستی» نام می‌برند.

ایو رسیه قائم مقام وزیر خارجه سوئیس که برای گفت‌وگو با مقامات ایران درباره درگیری‌های سوریه به تهران سفر کرده است، روز دوشنبه با حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران نیز دیدار کرده بود.

ایران در سال‌های تحریم جزء کشورهای دعوت‌شده به مذاکرات صلح سوریه نبود، اما پس از توافق اتمی وین، به این گفت‌وگوها دعوت شد و در حال حاضر یکی از کشورهای‌ گروه حامی سوریه به شمار می‌رود.

جنگ پنج ساله در سوریه بیش از ۲۵۰ هزار کشته به جای گذاشته است و باعث شده است تا پنج میلیون سوری به کشورهای دیگر پناه ببرند.

همچنین به گفته استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، مجموع افراد کشته شده در جنگ داخلی در سوریه طی پنج سال گذشته را می‌شود حدود چهارصد هزار نفر تخمین زد.

XS
SM
MD
LG