لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

جنازه ۱۲ تن از کشته‌شدگان مازندرانی «در اختیار مخالفان اسد است»


تصویری که احتمالا از نظامیان به اسارت گرفته شده ایران توسط نیروهای مخالف بشار اسد در سوریه گرفته شده است.
تصویری که احتمالا از نظامیان به اسارت گرفته شده ایران توسط نیروهای مخالف بشار اسد در سوریه گرفته شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید جنازه ۱۲ تن از نیروهای سپاه کربلای مازندران که هفته پیش در سوریه کشته شدند در اختیار مخالفان بشار اسد است که وی از آنها به عنوان «تکفیری‌» نام برد.

حسینعلی رضایی، معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه کربلای مازندران، روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اعلام این خبر گفت: «تمام رزمندگان مدافع حرم لشکر ۲۵ کربلای مازندران به ایران بازگشته‌اند».

بر پایه گزارش رسانه‌های ایران، ۱۳ تن از مستشاران سپاه پاسداران در جریان نبردهای خان طومان در جنوب غربی شهر حلب کشته شدند. این بزرگ‌ترین تلفات سپاه پاسداران در سوریه ظرف یک روز است.

آقای رضایی همچنین گفته است که «۹ تن از مجروحان نبرد خان طومان به کشور بازگشته‌اند که چهار تن از آنان به منازل خود رفته‌اند و پنج نفر دیگر در بیمارستان بقیه‌الله در تهران تحت درمان هستند».

او از میزان جراحت این مجروحان اطلاعاتی نداده است. وی افزود که «مابقی مجروحان نیز در حال بازگشت به کشور هستند».

به گزارش ایسنا، معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه کربلای مازندران گفته است که به علت وجود درگیری در این مناطق سوریه امکان دسترسی به پیکر کشته‌شدگان میسر نیست و با آزادسازی این مناطق، امکان دستیابی به پیکر این افراد پیش خواهد آمد.

نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن از جمله ایران و گروه حزب‌الله لبنان، دی ماه پارسال نیروهای شورشی را از خان طومان بیرون راندند اما جمعه گذشته نیروهای جبهه النصره وابسته به القاعده این منطقه را دوباره اشغال کردند. در جریان این درگیری، دهها تن از افراد دو طرف کشته شدند.

اسماعیل کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه گفته بود که پنج یا شش تن از افراد نظامی ایران در نبردهای سوریه اسیر شده‌اند. هیچ یک از مقام‌های سیاسی یا نیروهای مسلح ایران تا کنون این خبر را تابید نکرده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز کشته شدن شفیع شفیعی از فرماندهان قرارگاه نیروی قدس سپاه در نبردهای خان طومان در جمعه گذشته را تایید کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز سه‌شنبه در کرمان از تلاش‌های قاسم سلیمانی، ‌فرمانده نیروی قدس که بازوی عملیات خارج از کشور سپاه پاسداران است، قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، آقای روحانی گفت: «سپاه همیشه پیشتاز حل مشکلات کشور بوده است. امروز هم سپاه نه تنها بار حفاظت از امنیت کشور را برعهده دارد، بلکه مسوولیت امنیت کشورهای دیگری که از ما درخواست مساعدت دارند را نیز به دوش می کشد».

رییس جمهوری اسلامی همچنین افزود: «سپاه برای دفاع از عتبات عالیات در عراق و سوریه و برای دفاع از مظلومان در لبنان، فلسطین و عراق حضور دارد و ما آرزوی سرفرازی بیشتر برای سپاه دلاور و بسیج قهرمان در همه صحنه های جهاد و مقاومت داریم».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی‌اند که نیروهای ایرانی در سوریه تنها حضور مستشاری دارند٬ اما در ماه‌های اخیر شمار کشته‌های ایران در صحنه‌های عملیاتی سوریه به طرز قابل توجهی افزایش داشته است.

XS
SM
MD
LG