لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

مجلس نمایندگان آمریکا به ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران رای داد


تاسیسات آب سنگین در اراک
تاسیسات آب سنگین در اراک

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به لایحه ای رای داد که دولت ایالات متحده را از خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عنوان می‌کند که ۲۵۱ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در برابر ۱۶۸ نماینده دیگر به این اصلاحیه که در قالب لایحه بودجه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ارائه شده است، رای موافق داده‌اند.

این لایحه برای اجرایی شدن باید در سنای آمریکا نیز به تصویب برسد. سنای آمریکا دو هفته پیش به لایحه مشابهی که خرید آب سنگین از ایران را ممنوع می‌کرد، رای منفی داده بود.

اوایل اردیبهشت ماه دولت باراک اوباما اعلام کرد که در راستای توافق هسته‌ای با ایران ۳۲ تن آب سنگین به ارزش ۸٫۶ میلیون دلار از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند.

مطابق توافق هسته‌ای، میزان ذخایر آب سنگین ایران در مرحله اول اجرای توافق باید تا ۱۳۰ تن کاهش پیدا کند و در نهایت به ۹۰ تن برسد. این میان اما مسئله فروش و انتقال بخشی از این ذخایر آب سنگین به آمریکا در کنگره این کشور به موضوع بحث تبدیل شده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا تأثیری بر کلیت توافق هسته‌ای نخواهد داشت و صرفاً مسئله خرید آب سنگین از ایران را هدف قرار می‌دهد. با این حال کاخ سفید هشدار داده که آن را وتو خواهد کرد.

پیش از این جمهوری‌خواهان سنای آمریکا نیز در اقدامی مشابه با مجلس نمایندگان تلاش کردند که دولت باراک اوباما را از خرید آب سنگین از ایران منع کنند، اما در نهایت نتوانستند که رای کافی را به دست بیاورند.

از سویی دولت ایران نیز به دنبال حکم دیوان عالی آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران عنوان کرده که در رابطه با فروش و انتقال آب سنگین به ایالات متحده احتیاط می‌کند.

آب سنگین یکی از مواد کلیدی برای نوعی از راکتور اتمی است و اگرچه دارای مواد رادیواکتیو نیست ولی از آن می‌توان برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز در ساخت تسلیحات هسته‌ای بهره گرفت. آب سنگین در عین حال برای تحقیقات و تولیدات دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG