لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

ایران به دلیل توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌هایش به طور رسمی از آمریکا شکایت کرد


حسن روحانی در سخنان چهارشنبه شب خود گفت که «در برابر این حادثه نباید ساکت بمانیم».
حسن روحانی در سخنان چهارشنبه شب خود گفت که «در برابر این حادثه نباید ساکت بمانیم».

حسن روحانی می‌گوید که ایران به طور رسمی از ایالات متحده آمریکا به علت آنچه که «ضبط و دستبرد به حدود دو میلیارد دلاراز اموال بانک مرکزی ایران» خواند به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرده است.

رییس‌جمهوری ایران در «مراسم افطار با خانواده شهدا و ایثارگران» که چهارشنبه شب ۲۶ خرداد برگزار شد گفت که «دولت یازدهم تا احقاق حقوق مردم و به دست آوردن اصل و خسارت وارده، موضوع را دنبال خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای روحانی یک بار دیگر اشاره کرد که دو میلیارد دلار دارایی ایران «بر اثر یک بی‌احتیاطی در دسترس آمریکایی‌ها قرار گرفته بود» و به گفته وی، «دادگاه‌های آمریکا با صدور احکامی غیرقانونی گفته‌اند که این اموال باید در اختیار آمریکایی‌هایی و خانواده کسانی قرار گیرد که در لبنان کشته شده‌اند».

وی تاکید کرده که موضوع کشته شدن آمریکایی‌ها در لبنان «ربطی به ایران» ندارد.

اشاره رییس جمهوری ایران به رای دیوان عالی آمریکا در روز اول اردیبهشت است که ضمن رد درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران، حکم کرد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران، پرداخت شود.

این حکم با رای مثبت شش قاضی در مقابل رای منفی دو نفر از قضات دیوان عالی صادر شد.

صدور این حکم خشم مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به نظام جمهوری اسلامی را به همراه داشت و آنها در موضعگیری‌ها خود، اقدام دیوان عالی آمریکا را «تاراج»، «دزدی آشکار»، «راهزنی بین‌المللی»، «رسوایی بزرگ حقوقی» و به «یغما» بردن دارایی‌ها و اموال ایران توصیف کردند.

همزمان در اظهارنظر‌ها و گزارش‌های منتشره، مشخص شد که دارایی‌های یاد شده در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد صرف خرید اوراق بهادار آمریکایی شده بود که دادگاه‌های ایالات متحده برای پرداخت غرامت به شاکیان ایران، حکم به توقیف این اموال داده بودند.

دولت حسن روحانی اواسط اردیبهشت‌ کارگروه ویژه‌ای تشکیل داد تا این موضوع را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای بازپس گرفتن اموال ایران ارائه کند.

این کارگروه ۲۷ اردیبهشت در گزارشی اعلام کرد با وجود اینکه از سال ۸۶ به بعد مشخص شده بود که اوراق خریداری شده «در مخاطره قرار دارد»، بانک مرکزی «علیرغم هشدارهای متعدد، تنها بخش اندکی از آن‌ها» را فروخته و در سال ۸۷ اوراق را «صرفاً» از یک حساب به یک حساب دیگر منتقل کرده بود.

این کارگروه، مقامات دولت سابق را متهم کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا، آراء صادر شده در دادگاه‌های این کشور و «هشدارهای منابع خارجی، مراکز ذیربط داخلی و نهادهای عالی»، «اقدام موثری» برای خارج کردن اموال ایران از دسترس نظام قضایی آمریکا انجام نداده‌اند.

دفتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران، بدون تکذیب کردن خرید این اوراق قرضه در دولت او، مصادره دو میلیارد دلار دارایی ایران را به «ضعیف» بودن دولت حسن روحانی در عرصه بین‌الملل و «تجری» دولتمردان آمریکایی ربط داد.

حسن روحانی در سخنان چهارشنبه شب خود گفت که «در برابر این حادثه نباید ساکت بمانیم و دیروز به طور رسمی شکایت خود را در دیوان دادگستری بین‌المللی به ثبت رساندیم و این شکایت را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد».

وی گفته که «دنبال کردن حقوق ملت به معنای ادامه راه شهیدان است».

بیش از ۱۳۰۰ آمریکایی با طرح دعوا علیه جمهوری اسلامی ایران خواهان دریافت غرامت به خاطر حملات انتحاری سال ۱۹۸۳ در بیروت که منجر به کشته شدن ۲۴۱ تفنگدار شد، بمبگذاری تروریستی سال۱۹۹۶ در پایگاه الخبر عربستان که ۱۹ کشته برجای گذاشت، و سایر حملات صورت گرفته از سوی گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با تهران شدند.

هفته گذشته نیز دادگاهی در کانادا حکم داد که ۱۳ میلیون دلار از محل دارایی‌ها غیر دیپلماتیک ایران در این کشور به خانواده قربانیان آمریکایی حملات «تروریستی» گروه‌های حزب‌الله و حماس پرداخت شود.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG