لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

هشدار فرمانده آمریکایی در تنگه هرمز؛ «اینجا دقایق تعیین‌کننده است»‎


شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز به ۵۰۰ متری یک ناو جنگی آمریکایی نزدیک شده‌اند که این‌بار میزبان فرمانده ارتش آمریکا در خاورمیانه بود. ژنرال آمریکایی ابراز نگرانی کرده که «در این فضای محدود، احتمال محاسبه اشتباه بسیار بالاست».

این نخستین بار نیست که شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس به ناوهای آمریکایی نزدیک شده و یا در کنار آنها مانور می‌دهند؛ با این تفاوت که ژنرال جوزف وُتل، فرمانده ستاد فرماندهی ایالات متحده در خاورمیانه، در روز دوشنبه ۲۱ تیر ماه، برای بازدید در عرشه یکی از آن‌ها بود.

ناو «نیواورلئان» در حال گذر از تنگه هرمز بود که پنج شناور ایرانی به آن نزدیک شده‌اند. خبرگزاری رویترز می‌گوید چهار شناور، قایق تندرو بودند و سه شناور مسلح به مسلسل بودند. یک کشتی حامل موشک نیز در میان شناورها بوده‌است.

یکی از شناورها پس از نزدیک شدن به ناو آمریکایی، موتور خود را خاموش کرده و شاهد گذر ناو و ناوشکنی که آن را اسکورت می‌کرد، بوده‌است.

ژنرال جوزف وتل، در جمع تفنگداران و خبرنگاران بر عرشه ناو، گفته است «همانطور که در فضای محدود (این منطقه آبی) می‌بینید، احتمال وقوع خطای ناشی از اشتباه محاسباتی، بسیار بالا است».

به گفته فرمانده ارتش آمریکا در خاورمیانه، در ۹۰ درصد موارد نزدیک‌شدن‌ها، حرفه‌ای و امن به شمار می‌روند.

ناوهای آمریکایی در سال نزدیک به ۲۵۰ بار از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

در عین حال به گفته ژنرال وتل، در ۱۰ درصد موارد، وقایع ناامن، غیرمعمول یا غیرحرفه‌ای رخ می‌دهند.

او افزوده است «ما همیشه برای واکنش نشان دادن به این فعل‌وانفعالات فرصت خیلی زیادی نداریم. به نظرم آنچه احتمالا امروز فرا گرفتیم، این است که دقایق است که تعیین‌کننده است».

ایران در تنگه هرمز حضور فعالی دارد، و در مواردی نیز تهدید کرده آن را مسدود می‌کند. این تنگه، آبراهی است بین ایران و عمان و از سال ۱۹۸۰ به این سو، تردد از آن از دو مسیر موازی شمال و جنوب در میان جزایر متعلق به عمان و مرزهای ایران، صورت می‌گیرد.

حسین آرین، کارشناس نطامی رادیو فردا، می‌گوید ناو‌ها و کشتی‌هایی که درتنگه هرمز در آمد و شد هستند از مسیر‌های از پیش تعیین شده و ثابتِ ورودی و خروجی که روی نقشه دریایی به وضوح ترسیم شده، استفاده می‌کنند. این مسیر‌ها که با هدف جداسازی ترافیک دریایی دراغلب آبراه‌های باریک تعیین می‌شود، در راستای مقررات «سازمان بین‌المللی دریانوردی» است.

مقدار قابل توجهی از نفت مورد استفاده در جهان، باید از این تنگه بگذرد و به دست کشورها و صنایع جهان برسد.

نزدیک شدن شناورهای ایرانی به ناوهای آمریکایی گاه با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است؛ از جمله «شلیک اخطار» از سوی گشت ساحلی آمریکا. اما در مواردی نیز گشتی‌ها به کمک ملوان‌های ایرانی سانحه‌دیده رفته‌اند.

سال گذشته در آستانه اجرایی شدن توافق اتمی، نیروهای دریایی سپاه پاسداران که مسئولیت نظامی در خلیج فارس برعهده آنها است، ۱۰ ملوان نیروهای دریایی آمریکا را بازداشت و اندکی بعد آزاد کردند.

بازداشت این ملوان‌ها با واکنش‌هایی روبه‌رو بوده که تا کنون ادامه دارد.

ژنرال وتل، روز دوشنبه بر عرشه ناو «نیواورلئان» گفته است توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی، «یکی از تهدیدهای بسیار مهم را در بر گرفت» اما او افزوده است «اقدامات دیگر، در اینجا، تغییری نکرده است».

او از سوی دیگر گفته اگر ناوهای آمریکایی یک شناور سانحه‌دیده یا دارای مشکل را در مسیر خود ببینند، سعی می‌کنند به آن کمک می‌کنند.

XS
SM
MD
LG