لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

هشدار فرانسه به اردوغان در مورد روند پاکسازی پس از کودتا


وزیر خارجه فرانسه ضمن هشدار به اردوغان در مورد سرکوب مخالفان پس از کودتای نافرجام اخیر، افزوده است که پس از این رویداد‌ها «اعتبار» ترکیه برای همراهی در مبارزه با داعش «محل سؤال» است.

روز یکشنبه و در گفت‌وگو با شبکه ۳ تلویزیون فرانسه، ژان مارک ارو، با تأکید بر اینکه «ما خواهان اجرای درست قانون‌مداری در ترکیه هستیم»، به دولت ترکیه در مورد روند پاکسازی پس از کودتا هشدار داده است.

او تأکید کرده که رئیس‌جمهور ترکیه نباید از این رویداد به عنوان یک «چک سفید» برای سرکوب مخالفان استفاده کند.

این اظهارات همزمان با آن عنوان شده که مقام‌های ترکیه در ادامه اقدامات خود برای مقابله با کودتای نافرجام جمعه‌شب بیش از شش هزار تن را به اتهام شرکت در کودتا یا حمایت از آن بازداشت کردند که در میان آنها صدها نیروی نظامی از جمله چندین فرمانده ارشد و نیز شمار قابل توجهی از دادستان‌ها و قضات ترکیه دیده می‌شوند.

اردوغان و دولت ترکیه انگشت اتهام را به سوی فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی ساکن آمریکا، نشانه رفته‌اند و می‌گویند گروهی از هواداران او که پشت پرده کودتا بوده‌اند، از «پ.‌کا.کا» هم خطرناک‌ترند.

اما آقا گولن با رد این اتهام گفته است که پیامش به مردم ترکیه این است که هرگز به دخالت نظامی نگاه مثبت نداشته باشند، چرا که دموکراسی از این طریق به دست نمی‌آید.

او همچنین گفته است که ممکن است کودتای اخیر در ترکیه صحنه‌سازی باشد.

هشدار در مورد همراهی ترکیه در مبارزه با داعش

اما بخش دیگری از سخنان وزیر خارجه فرانسه به موضوع همکاری با ترکیه در مقابله با داعش معطوف بود.

او در این زمینه گفته است رویدادهای دو روز گذشته در ترکیه، پرسش‌هایی را در مورد اعتبار ترکیه برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی برانگیخته است.

وزیر خارجه فرانسه گفته است که در نشست هفته آینده ائتلاف ضد داعش در واشینگتن این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

مقام‌های ترکیه روز شنبه پایگاه هوایی اینجرلیک را که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از آن برای حملات هوایی خود علیه داعش استفاده می‌کنند بستند، و تأکید کردند که این پایگاه تا زمان پاکسازی کامل نیروی هوایی بازگشایی نخواهد شد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بسته ماندن پایگاه هوایی اینجرلیک، ائتلاف به رهبری آمریکا را مجبور خواهد کرد از جنگنده‌های موجود در خلیج فارس برای حملات علیه بنیادگرایان در رقه و منبج در سوریه استفاده کند، و این موضوع می‌تواند بر قدرت هوایی فعلی برای حمایت از نیروهای دولتی عراق در نبردها علیه «حکومت اسلامی» تأثیر بگذارد.

چنین چیزی در عین حال ممکن است بر ارسال کمک و تجهیزات برای نیروهای ویژه آمریکایی که داخل سوریه به فعالیت مشغول هستند، تأثیر منفی بگذارد.

ترکیه همچنین روز یکشنبه از بازداشت بکیر ارجان وان، فرمانده پایگاه هوایی اینجرلیک، به دلیل سهل‌انگاری در انجام وظایف خبر داد.

XS
SM
MD
LG