لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

ترامپ: کارزار انتخاباتی ما متحد است


دونالد ترامپ در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در کلیولند (در تصویر) به عنوان نامزد حزب معرفی شد
دونالد ترامپ در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در کلیولند (در تصویر) به عنوان نامزد حزب معرفی شد

با وجود انتقادهای برخی چهره‌های جمهوری‌خواه از سخنان دونالد ترامپ علیه خانواده یک سرباز آمریکایی مسلمان و عدم حمایت او از نمایندگان ارشد حزب در انتخابات کنگره، آقای ترامپ تاکید کرده‌ کارزار انتخاباتی او وضع خوبی دارد و یک‌پارچه‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دونالد ترامپ به گفته‌های خود علیه خانواده کاپیتان همایون خان، سرباز مسلمان ارتش آمریکا که در سال ۲۰۰۴ در عراق جان خود را از دست داد، ادامه داده است.

خضر خان، پدر همایون، در جریان گردهمایی حزب حزب دمکرات، به شدت از ترامپ انتقاد کرده و گفته بود آنها میهن‌پرستانی واقعی هستند و اگر سیاست‌های ترامپ اجرا شود، کسانی مانند آنها از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

ترامپ اما تلویحا خان‌ها را به سخره گرفته و گفته این‌که غزاله، مادر سرباز کشته‌شده سخنی نگفته شاید به این خاطر است که به عنوان یک زن مسلمان حق حرف زدن ندارد. غزاله خان خود در پاسخ گفته او در آن لحظه توانایی حرف زدن نداشت و به سختی جلوی احساسات خود را گرفته بود.

آقای ترامپ در واکنش به انتقادهای شخصیت‌هایی مانند پل رایان و سناتور جان مک کین، گفته است که در انتخابات پاییز آینده از این دو مقام جمهوری‌خواه برای راهیابی مجدد به کنگره پشتیبانی نخواهد کرد.

گفته‌های ترامپ در مورد خانواده کاپیتان همایون خان، نه تنها انتقادات کسانی مانند جان مک‌کین، کهنه‌سرباز و سناتور ارشد جمهوری‌خواه یا پل رایان، بلندپایه‌ترین عضو انتخابی حزب را همراه داشته، بلکه با انتقادهای تلویحی برخی از هواداران اصلی ترامپ نیز روبه‌رو شده‌است. از جمله کریس کریستی، فرماندار نیوجرزی که می‌گوید حمله به خانواده خان، درست نبود.

آقای ترامپ در واکنش به انتقادهای شخصیت‌هایی مانند پل رایان و سناتور جان مک کین، گفته است که در انتخابات پاییز آینده از این دو مقام جمهوری‌خواه برای راهیابی مجدد به کنگره پشتیبانی نخواهد کرد.

این موضوع نیز باز با انتقادهایی روبه‌رو شده‌است.

با این‌همه مایک پنس، همراه انتخاباتی دونالد ترامپ، از پل رایان حمایت کرده و می‌گوید ترامپ قویا با حمایت او از رایان موافق بود. خود ترامپ نیز تاکید کرده که کارزار انتخاباتی او به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در وضع خوبی قرار دارد و متحد است.

ادامه انتقادها و مخالفت‌های چهره‌های جمهوری‌خواه

جرج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، که طی سال‌های گذشته فعالیت سیاسی چندانی نداشته، طی یک سخنرانی در یک نشست خصوصی، بدون نام بردن از ترامپ، در مورد سیاست‌های او ابراز نگرانی کرده‌است.

به گزارش وال‌استریت‌جورنال، آقای بوش تلویحا به سیاست‌های مطرح‌شده از سوی دونالد ترامپ اشاره کرده و از روند کنونی به سوی انزواگرایی، بومی‌گرایی و تعامل‌نکردن با جهان خارج انتقاد کرده‌است.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، خود پیش از این از سیاست‌های جرج بوش انتقاد کرده و جنگ عراق را «یک فاجعه» توصیف کرده بود. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود بر «مقدم بودن آمریکا» تاکید کرده‌است. او می‌گوید در مرز آمریکا دیوار می‌کشد یا فعلا مانع ورود شهروندان کشورهایی می‌شود که «سابقه تروریسم دارند». او می‌گوید از متحدان آمریکا برای حمایت از آنها پول بیشتری طلب خواهد کرد، جایگاه آن کشور در «ناتو» بازبینی و حمایت از متحدان در برابر روسیه «مشروط» خواهد شد.

از دیگر منتقدان دو روز گذشته از ترامپ، نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه است. او در گفت‌وگو با «فاکس بیزینس نت‌وورک» گفته آقای ترامپ «هنوز به کسی که بتواند بالقوه رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده باشد، تبدیل نشده‌است».

به گفته گینگریچ، ترامپ به کارزار کلینتون یاری می‌رساند: «نشان می‌دهد که خودش به مراتب غیرقابل‌قبول‌تر از کلینتون [در کاخ سفید] است».

آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، خلبان پیشین ارتش آمریکا و از حامیان ترامپ، روز چهارشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت آقای ترامپ «خط‌قرمزهای زیادی را رد کرده است» و بیش از این نمی‌تواند به حمایت خود از او ادامه دهد.

ریچار هانا، نخستین عضو جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا است، که روز سه‌شنبه به طور رسمی از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، در انتخابات پیش‌رو حمایت کرد. او تاکید کرده در بسیاری موارد با کیلنتون هم‌عقیده نیست «اما او برای انگیزه‌هایی مهم‌تر از شخص خودش، مبارزه می‌کند».

هانک پالسون، وزیر خزانه‌داری در دوره جرج بوش، برنت اسکاکرافت، مشاور امنیت ملی دو رئیس‌جمهوری آمریکا، جرج بوش پدر و جرالد فورد (هر دو از حزب جمهوری‌خواه) از دیگر کسانی هستند که به انتقاد از ترامپ پرداخته‌اند.

آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، خلبان پیشین ارتش آمریکا و از حامیان ترامپ، روز چهارشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت آقای ترامپ «خط‌قرمزهای زیادی را رد کرده است» و بیش از این نمی‌تواند به حمایت خود از او ادامه دهد.

واکنش ترامپ

دونالد ترامپ، رسانه‌ها را متهم کرده است که پوشش خبری «صادقانه‌ای» از کارزار انتخاباتی او نمی‌دهند. او طی یک سخنرانی در فلوریدا گفته است «وضع و کار ما خوب است، به جز این واقعیت که گزارش‌های کاملا غلطی از ما مخابره می‌شود».

پل مانفورد، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ به شبکه خبری فاکس گفته است این کارزار در مسیر درستی در حرکت است و خود ترامپ بر همه‌چیز کنترل دارد: «همه‌چیز عالی‌ست. ما در حال حرکت رو به جلو هستیم».

پل مانفورد، مدیر کارزار انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان نیز در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس گفته است این کارزار در مسیر درستی در حرکت است و خود ترامپ بر همه‌چیز کنترل دارد: «همه‌چیز عالی‌ست. ما در حال حرکت رو به جلو هستیم».

نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌گوید کارزار او «هرگز به این خوبی یک‌پارچه و متحد نبوده است».

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود. ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، کار خود را در کاخ سفید به‌عنوان فرمانده کل قوای ایالات متحده آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG