لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

احمدی‌نژاد درباره بازگشتش به سیاست: «فعلا مصالح اقتضا نمی‌کند»


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، یک هفته پس از اظهاراتش درباره تلاش نامزدهای ریاست جمهوری برای رد صلاحیت رقبا، اعلام کرد که «فعلا مصالح اقتضا نمی‌کند» به عرصه انتخابات ریاست جمهوری «ورود» کند، اما در زمان مناسب به عرصه سیاست باز خواهد گشت.

به گزارش چند وب‌سایت خبری از جمله وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، تعدادی از حاضران در سخنرانی آقایاحمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، در شهر بافق در استان یزد، با شعارهایی از او خواستند در انتخابات ریاست جمهوری آینده حاضر شود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور سابق در پاسخ به این شعارها گفت: «من در جریان مسائل کشور هستم اما فعلا مصالح اقتضا نمی‌کند که ورود کنم. وقتش که شد در خدمت ملت خواهم بود.»

همچنین بر اساس فیلم منتشر شده از این مراسم، آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به برخی از این شعارها مبنی بر بازگشتش به کرسی ریاست جمهوری تاکید کرد که «اگر می‌خواهید دنیا از ریشه درست شود دعا کنید صاحب اصلی (امام زمان) بیاید».

وی در سخنان خود همچنین گفت که «حاکمان نباید فعالیت اقتصادی داشته باشند» چون «رانت‌خواری و ویژه‌خواری و بی عدالتی و فقر گسترش پیدا می کند».

وی با اشاره به ویژگی‌های حکومت‌های «غیر مردمی» تاکید کرد که این حاکماندوره حاکمیت را فرصت و غنیمتی برای بهره‌مندی‌های شخصی و حزبی و خانوادگی می شمارند و کمتر جایگاهی برای مردم و حقوق مردم قائل اند».

آقای احمدی‌نژاد اضافه کرد: «حتی وقتی شعار مردم و یا حقوق مردم را سر می‌دهند هدف اصلی آنها جلب آراء و تحکیم مواضع قدرت و ادامه بهره برداری های شخصی و گروهی است.»

برخی از تحلیل‌گران سفرهای محمود احمدی‌نژاد به چند شهر از جمله زنجان و آمل و مشهد را به معنای تلاش او برای بازگشت به سیاست ایران و نامزدی در انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۹۶ گرفته‌اند.

آقای احمدی‌نژاد روز جمعه هشتم مرداد در مشهد با اشاره به گزارش‌هایی از حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفته بود که نامزدها در زمان انتخابات به جای معرفی خود «دیگران را تخریب می‌کنند» و «حتی عده‌ای تلاش دارند رقیبان خود را رد صلاحیت کنند».

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، نیز نامزدی آقای احمدی‌نژاد را به «مصلحت» او ندانسته است.

در همین حال، گزارش‌هایی نیز درباره احتمال رد صلاحیت رئیس جمهوری سابق ایران در وب‌سایت‌های خبری منتشر شده است.

اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوم مرداد در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت که «این گمانه‌زنی‌ها مبنای درستی ندارد».

در این زمینه، اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و علی مطهری، نماینده تهران درمجلس، نیز گفته است که او پیش از نامزد شدن «باید محاکمه شود».

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز دولت محمود احمدی‌نژاد را «یک پدیده عجیب و غریب» همراه با «قانون‌گریزی زیاد» و «آشفتگی در تصمیم‌گیری» توصیف کرده و گفته است که ریاست‌ جمهوری دوباره او «جاذبه‌ای» ندارد.

XS
SM
MD
LG