لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

ادامه پیشروی نیروهای دولتی لیبی علیه «داعش» در شهر سرت


نیروهای دولت وحدت ملی لیبی، در حالی‌که از حمایت هوایی ایالات متحده برخوردار شده‌اند، به پیشروی‌های عمده خود علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی، در مرکز اصلی حضور آنها، شهر سرت، ادامه داده‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

گروه‌های مسلح حامی دولت مرکزی لیبی در هفته سوم مرداد ماه شروع به پیشروی در این شهر کردند و در روزهای نخست بخش‌هایی از آن، از جمله مرکز فرماندهی افراطیون را در کنترل خود گرفتند.

دولت وحدت ملی لیبی از حمایت و رسمیت سازمان ملل متحد برخوردار است و به‌عنوان دولت آن کشور شناخته می‌شود.

لیبی، و به ویژه شهر سرت، به مقر اصلی «حکومت اسلامی»، مرکزی برای انتقال گروهی از شبه‌نظامیانش و نیز نیروگیری از دیگر مناطق، تبدیل شده است. شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی‌ست.

لیبی در پی سقوط معمر قذافی وارد دوره‌ای از تنش، نبرد و هرج‌ومرج شد؛ این موضوع به تقویت گروه‌های افراطی، و طی یک سال گذشته «حکومت اسلامی» انجامید. گروهی از کارشناسان سازمان ملل، شش ماه پیش، در گزارشی هشدار داده بودند، نفوذ و قدرت «داعش» در این کشور به طور چشم‌گیری در حال افزایش است.

حملات تازه نیروهای مسلح وابسته به دولت وحدت ملی، از حمایت هوایی آمریکا برخوردار شده‌است. پنتاگون، وزرات دفاع ایالات متحده، ۱۱ مرداد گفته بود ارتش این کشور حملاتی هوایی را علیه داعش در شهر «سرت» آغاز کرده است که هدف از آن حمایت از دولت وحدت ملی و نابودی داعش در پایگاه اصلی آن در لیبی‌ست.

گزارش‌های تازه حاکی از آن است که قوای دولتی توانسته‌اند شبه‌نظامیان را در گوشه‌هایی از شهر گیر بیاندازند؛ هرچند هنوز باور عمومی بر این است که برای نابودی افراطیون، زمان نسبتا درازی در پیش است. خبرگزاری فرانسه به نقل از عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر گروه‌های افراطی، می‌گوید «شکست داعش در سرت، به‌معنی شکست این گروه در لیبی نیست».

در کنار این‌ها گروهی از تحلیلگران در مورد واکنش‌های خشونت‌بار داعش به شکست‌ها نیز هشدار داده‌اند. آنچه در کشورهایی مانند عراق نیز سابقه دارد. «حکومت اسلامی» در جریان شکست در فلوجه بود که به بمب‌گذاری و عملیات انتحاری بزرگ و کم‌سابقه‌ای در بغداد، پایتخت عراق، اقدام کرد.

XS
SM
MD
LG