لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

یک مقام پنتاگون: دوقایق سپاه در اقدامی غیرحرفه‌ای به ناوشکن آمریکایی نزدیک شدند


ناوشکن «یواس اس نیتز»
ناوشکن «یواس اس نیتز»

یک مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون،روز چهارشنبه سوم شهریورماه گفته است، قايق های تندرو نظامى سپاه دراقدامى «غير حرفه اى» و «ناامن» به يك ناو نيروى دريايى اين كشور در تنگه هرمز نزديک شده اند.

به گزارش رویترز این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز سه شنبه با ایجاد مزاحمت برای ناوشکن «یواس اس نیتز» اقدام به رهگیری آن درنزدیکی تنگه هرمز کرده اند.

این مقام پنتاگون اضافه کرده است: دو قایق از این قایق های تندرو در اقدامی غیرحرفه‌ای و ناامن خود را به نزدیکی تقریبا۳۰۰یاردی (۲۷۵ متری) ناوشکن «یواس اس نیتز» رساندند.

نزدیک شدن قایق‌های تندرو سپاه پاسداران به یک ناو آمریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00

این نخستین بار نیست که شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس به ناوهای آمریکایی نزدیک شده و یا در کنار آنها مانور می‌دهند، پیشتر در تیر ماه سال جاری شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز به ۵۰۰ متری یک ناو جنگی آمریکایی نزدیک شدند.

به گزارش رویترز در ۲۱ تیرماه ناو «نیواورلئان» در حال گذر از تنگه هرمز بود که پنج شناور ایرانی به آن نزدیک شده‌اند.چهار شناور، قایق تندرو بودند و سه شناور مسلح به مسلسل بودند. یک کشتی حامل موشک نیز در میان شناورها بوده‌است.

یکی از شناورها پس از نزدیک شدن به ناو آمریکایی، موتور خود را خاموش کرده و شاهد گذر ناو و ناوشکنی که آن را اسکورت می‌کرد، بود.

ژنرال جوزف وُتل، فرمانده ستاد فرماندهی ایالات متحده در خاورمیانه، روز ۲۱ تیرماه بر عرشه ناو«نیواورلئان» گفته بود: «همانطور که در فضای محدود (این منطقه آبی) می‌بینید، احتمال وقوع خطای ناشی از اشتباه محاسباتی، بسیار بالا است».

به گفته فرمانده ارتش آمریکا در خاورمیانه، در ۹۰ درصد موارد نزدیک‌شدن‌ها، حرفه‌ای و امن به شمار می‌روند.

ناوهای آمریکایی در سال نزدیک به ۲۵۰ بار از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

در عین حال به گفته ژنرال وتل، در ۱۰ درصد موارد، وقایع ناامن، غیرمعمول یا غیرحرفه‌ای رخ می‌دهند.

او افزوده است «ما همیشه برای واکنش نشان دادن به این فعل‌وانفعالات فرصت خیلی زیادی نداریم. به نظرم آنچه احتمالا امروز فرا گرفتیم، این است که دقایق است که تعیین‌کننده است».

ایران در تنگه هرمز حضور فعالی دارد، و در مواردی نیز تهدید کرده آن را مسدود می‌کند.

XS
SM
MD
LG