لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

ویکی‌لیکس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اسناد جدیدی منتشر می‌کند


جولیان آسانژ روز سه‌شنبه از طریق تماس ویدئویی خبرنگاران صحبت می‌کرد.
جولیان آسانژ روز سه‌شنبه از طریق تماس ویدئویی خبرنگاران صحبت می‌کرد.

جولیان آسانژ از بنیانگذاران وبسایت ویکی‌لیکس روز سه‌شنبه ۱۳ مهر گفت این وبسایت طی هفته‌های آینده حدود یک میلیون سند را در مورد انتخابات آمریکا و سه نهاد مهم در این کشور منتشر خواهد کرد.

او این ادعا را تکذیب کرد که هدف از انتشار این اسناد تضعیف هیلاری کلینتون است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جولیان آسانژ که از طریق تماس ویدئویی صحبت می‌کرد افزود این اسناد قبل از پایان سال جاری و اولین مجموعه آن در هفته‌های آینده منتشر خواهند شد.

او گفت اسناد مربوط به مسئله انتخابات «بسیار مهم» هستند و قبل از رای گیری روز ۸ نوامبر منتشر می‌شوند.

آقای آسانژ از سال ۲۰۱۲ برای پرهیز از استرداد به سوئد که در آنجا به اتهام تجاوز تحت تعقیب است به سفارت اکوادور در شهر لندن پناهنده شده و هنوز در آنجا به سر می‌برد.

او از هیلاری کلینتون به خاطر سخنانش در واکنش به انتشار اسنادی از سوی ویکی لیکس در آستانه برگزاری اجتماع سراسری حزب دمکرات انتقاد کرد.

آقای آسانژ گفت کارزار تبلیغاتی خانم کلینتون به دروغ گفت مراجعه به اطلاعات وبسایت ویکی لیکس باعث می‌شود ویروس و بد افزار به کامپیو‌تر کاربران منتقل شود.

وی در عین حال این ادعا را تکذیب کرد که هدف از انتشار اسناد مربوط به انتخابات ریاست جمهوری تضعیف هیلاری کلینتون است و افزود سخنانش را به غلط نقل کرده‌اند.

آقای آسانژ گفت: «اسنادی که ویکی لیکس قرار است تا قبل از پایان سال جاری منتشر کند در مقطع مهمی و به دلایل گوناگون مربوط به سه نهاد بسیار مهم در سه ایالت و روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست».

او افزود موضوع این اسناد جنگ، تسلیحات، نفت، کنترل گسترده ارتباطات مردم، شرکت گوگل و انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست ولی حاضر نشد توضیح بیشتری بدهد.

آقای آسانژ گفت: «مطالب مندرج در ویکی لیکس و یا حرف‌های من به غلط نقل شده است و طوری وانمود شده که گویا هدف ما ضربه زدن به هیلاری کلینتون است و یا من از او بدم می‌آید. تمامی این ادعا‌ها دروغ هستند».

جولیان آسانژ در ماه اوت در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز که با تماس ماهواره‌ای انجام شد گفته بود ویکی لیکس اسناد مهمی را در ارتباط با کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون منتشر خواهد کرد.

آقای آسانژ نکاتی را هم در مورد نحوه کار و سازماندهی ویکی لیکس عنوان کرد و گفت این گروه بزودی درهای خود را برای عضو گیری بازخواهد کرد و در نظر دارد تماس و همکاری خود را با رسانه‌ها که در حال حاضر حدود ۱۰۰ رسانه را شامل می‌شود، گسترش دهد.

او خطاب به روزنامه‌نگارانی که در شهر برلین از طریق تماس ویدئویی سخنان او را می‌شنیدند گفت حتی اگر خود او ناگزیر به استعفا شود گروه ویکی لیکس به فعالیتش در آینده ادامه خواهد داد.

او از حامیان این گروه خواست برای ادامه فعالیت ویکی لیکس به آن کمک مالی بدهند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید جولیان آسانژ و وکیلش گفتند همه پرسی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا ممکن است امکانات آن‌ها برای فرجام خواهی از دادگاه اروپا و یا شورای اتحادیه اروپا را محدود‌تر کند.

او در مورد دوران اقامت چهارساله‌اش در سفارت اکوادور گفت کمی رنگ پریده است و به شوخی افزود با توجه به اینکه چهار سال نور آفتاب را ندیده می‌تواند نمونه خوبی برای تحقیقات پزشکی باشد.

جولیان آسانژ به اتهام تجاوز که به سال ۲۰۱۰ مربوط می‌شود از سوی دستگاه قضایی سوئد تحت تعقیب است.

او این اتهام را رد کرده و می‌گوید دلیل نرفتنش به سوئد برای دادن شهادت این است که از آنجا ممکن است به آمریکا مسترد شود.

آقای آسانژ در آمریکا به خاطر افشاگری‌های وبسایت ویکی لیکس تحت تعقیب و با جرایم سنگینی روبرو است.

XS
SM
MD
LG