لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

هشدار ارتش سوریه به شورشیان و خانواده‌های آن‌ها در حلب


ارتش سوریه به شورشیان و خانواده‌های آن‌ها هشدار داده اگر از فرصت خروج از حلب استفاده نکنند و در مناطق شرقی این شهر باقی بمانند، «سرنوشتی اجتناب‌ناپذیر» در انتظارشان خواهد بود.

این هشدار در حالی‌ست که با پایان آتش‌بس یک هفته‌ای مورد توافق آمریکا و روسیه، نبردها در حلب به‌طور کم‌سابقه‌ای شدت گرفته و نیروهای دولتی سوریه، نیز می‌گویند دست به پیشروی‌هایی در این منطقه زده‌اند.

اما غرب و شماری از سازمان‌های بین‌المللی به‌شدت در مورد رخدادهای حلب ابراز نگرانی کرده‌اند. این حملات به تغییراتی در سیاست آمریکا نیز انجامیده و واشینگتن تعاملات خود با مسکو بر سر آتش‌بس سوریه را معلق کرد. نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، حملات روسیه و ارتش سوریه را «وحشی‌گری» توصیف کرده است.

ارتش سوریه که از حمایت شبه‌نظامیان سازماندهی‌شده به وسیله ایران و پشتیبانی روسیه برخوردار است، می‌گوید به شورشیان و خانواده‌های آن‌ها فرصتی می‌دهد تا حلب را ترک کنند. دولت بشار اسد گفته‌است از شدت حملات خود کاسته است تا وضعیت را از منظر خسارت‌ها و تلفات انسانی رصد کند.

ارتش سوریه ساعاتی بعد در بیانیه‌ای که ۱۴ مهر ماه صادر شده، می‌گوید راهی در شمال حلب که به شورشیان کمک می‌کرد مایحتاج خود را تامین کنند، مسدود شده‌است.

ارتش سوریه افزوده است از محل دقیق حضور شورشیان و زرادخانه‌های سلاح و مهمات آن‌ها «باخبر است».

در این بیانیه از شورشیان خواسته شده سلاح را زمین گذشته و محل را ترک کنند، یا خودشان و خانواده‌شان در انتظار «سرنوشتی محتومی» باشند که «در انتظارشان است».

روز پنج‌شنبه در عین حال وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد، ژان مارک ارو، وزیر آن، پنجشنبه و جمعه به واشینگتن و مسکو سفر خواهد کرد تا ضمن دیدار با مقام‌های این دو کشور زمینه پیش‌نویس تازه‌ای را برای ایجاد آتش بس در حلب و سوریه فراهم کند. تحلیلگران خوشبینی چندانی در مورد تلاش‌های دیپلماتیک فعلی ندارند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اخیرا با اشاره به منتقدان رویکرد دولت او در مورد سوریه و حامیان دخالت نظامی در آن کشور گفته است، برای او اهمیت زیادی دارد که تصمیم‌گیری در مورد اعزام نیرو به سوریه، بر پایه «قضاوتی سلیم» صورت گیرد؛ چراکه این کار «فداکاری بسیار زیادی» را می‌طلبد و نیز چون ارتش آمریکا هنوز در بحران‌های افغانستان و عراق نیز حضور دارد.

جنگ داخلی سوریه بیش از پنج سال است که ادامه دارد. دست‌کم بین ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون نفر در جریان این بحران جان خود را از دست داده‌اند. نیمی از جمعیت سوریه نیز آواره شده‌است.

XS
SM
MD
LG