لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

واکنش های جهانی به انتخاب باراک اوباما


بسياری از رهبران جهان انتخاب باراک اوباما به عنوان رييس جمهوری آينده آمريکا را به مثابه آغاز فصل تازه ای در روابط خود با واشینگتن ارزيابی کرده اند.


باراک اوباما، ۴۷ ساله، با پيروزی در انتخابات رياست جمهوری آمريکا در چهارم نوامبر، رویدادی تاریخی را رقم زد و نام خود را به عنوان نخستين رييس جمهور آفريقايی تبار در تاريخ ايالات متحده آمريکا به ثبت رساند.


جرج بوش، رییس جمهوری فعلی آمریکا روز چهارشنبه پیروزی باراک اوباما را تبریک گفت و تصریح کرد: «همه مردم آمریکا می توانند به اقدام تاریخی روز گذشته افتخار کنند.»


آقای بوش در اظهاراتی کوتاه در کاخ سفید همچنین اضافه کرد: شامگاه سه شنبه در گفت وگوی خود با باراک اوباما گفته است که تا زمان تفویض اختیارات، او را از تصمیم های مهم مطلع خواهد کرد.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با استقبال از پیروزی باراک اوباما گفت: به انتخاب آقای اوباما افتخار می کند.


واکنش ايران


مقام های ايران با استقبال از پيروزی باراک اوباما در انتخابات روز چهارشنبه، آن را شکستی برای سياست های جرج بوش، رييس جمهوری فعلی آمريکا ارزيابی کردند.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، گفت: «انتخاب باراک اوباما به رياست جمهوری آمريکا نشانه بارز خواست و تمايل مردم آن کشور به تغييرات اساسی در سياست داخلی و خارجی آمريکا است.»


محمد حسن ابوترابی فرد ، نايب رييس اول مجلس، نيز پيروزی باراک اوباما را نشانه شکست سياست دولت جمهوريخواه در آمريکا دانست.


در همين زمينه، غلامعلی حداد عادل، نماينده مجلس و مشاور رهبر ايران، با اشاره به سياست های جرج بوش طی هشت سال گذشته گفت: «درک چنين و اقعيتی بود که به اوباما اجازه داد اين شعار که - ما نيازمند تغيير هستيم- را بدهد و وارد مبارزه انتخاباتی شود.»


وی ابراز اميدواری کرد که رييس جمهوری جديد آمريکا سياست های تازه را در پيش بگيرد.


حميدرضا حاجی ‌بابايی، نماينده همدان در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه از پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا به عنوان «فرصت و آزمايش» ياد کرد و گفت: ايران «اکنون منتظر آن تغيير است.»


آقای حاجی بابايی، عضو هيئت رييسه مجلس، در گفت ‌و گو با خبرگزاری فرانسه ضمن مثبت خواندن پيروزی اوباما در رقابت رياست جمهوری آمريکا گفت: «اوباما قول تغيير داده است و ما منتظر آن تغيير هستيم.»


مقام های ايران در حالی از پيروزی باراک اوباما استقبال کرده اند، که پيشتر محمود احمدی نژاد، در گفت وگو با روزنامه اسپانيايی «ال پائيس» گفته بود: «بعيد می دانم دستگاه پشت پرده کاخ سفيد اجازه دهند که اوباما به کاخ سفيد راه يابد... شما مناسبات قدرت در آمريکا را می شناسيد . آنها در قدرت بسيار خشن عمل می کند و رای مردم تضمين شده نيست.»


باراک اوباما در آغاز مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که حاضر است بدون پيش شرط با رهبران کشورهايی چون ايران وارد مذاکره شود.


در همين حال وی تاکيد کرده بود برنامه هسته ای ايران خطرناک است و باید سياست های سختگيرانه در قبال اين کشور در پيش گرفت.


استقبال رهبران جهان


رهبران جهان به فاصله کوتاهی پس از پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا از اين انتخاب استقبال کردند.


خاورميانه


هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق نيز در واکنش به انتخاب سناتور اوباما گفت: «گمان می کنم در دوره کارزار انتخاباتی حرف و شعار و بحث زياد بشنويم. هنگامی که واقعيت بررسی می‌ شود فکر می ‌کنم هر کدام از روسای جمهوری آمريکا بايد با دقت بسيار واقعيات موجود را در نظر بگيرند.»


تزيپی ليونی، وزير امورخارجه اسراييل، درباره اين انتخاب گفت: «اسراييل انتظار دارد همکاری نزديک و راهبردی با دولت جديد، رييس جمهوری و کنگره ادامه يابد و رابطه ويژه و گسست ‌ناپذير ميان دو کشور هرچه بيشتر مستحکم شود.»


محمد مهدی عاکف، رهبر اخوان المسلمين مصر، نيز در پيام خود گفت: «ما (به اوباما) به خاطر اعتمادی که مردم آمريکا به او کردند شادباش می ‌گوييم و اميدواريم که او سياست ايالات متحده در خاورميانه و اتفاقاتی که در افغانستان و سومالی در جريان است را تغيير بدهد. به ديگر سخن (اميدواريم) او سياست عادلانه‌ای را در پيش گيرد و موضع طبيعی آمريکا در مورد احترام به نوع بشر و دموکراسی را احيا کند.»


صائب عريقات، مشاور محمود عباس رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی، نیز گفته است: «ما اميدواريم رييس جمهوری منتخب ايالات متحده... مشارکت در روند صلح را بی ‌درنگ ادامه دهد. ما اميدواريم رويای دو کشور(اسراييل و فلسطين) از يک رويا بلافاصله به واقعيت بپيوندد.»


اروپا


نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، به همين مناسبت گفت: «با اين جهان پرآشوب و ترديد، مردم آمريکا، مومن به ارزش‌ هايی که همواره هويت آمريکايی را تعريف می ‌کند، ايمان خود نسبت به پيشرفت در آينده را با قدرت بيان کردند.»



  • آقای بوش در اظهاراتی کوتاه در کاخ سفید گفت: شامگاه سه شنبه در گفت و گوی خود با باراک اوباما گفته است که تا زمان تفویض اختیارات، او را از تصمیم های مهم مطلع خواهد کرد.

رييس جمهوری فرانسه خطاب به مردم آمريکا گفت: «ما به اتفاق هم بايد با چالش‌های بزرگی مواجه شويم؛ انتخاب شما اميد فراوانی در فرانسه، اروپا و ديگر جاها به وجود آورد.»


گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، نيز به مناسبت پيروزی انتخاب رييس جمهوری ايالات متحده گفت: «باراک اوباما کارراز انتخاباتی الهام‌ بخشی برگزار کرد: سياستی شتاب‌ بخش همراه با ارزش ‌های مترقيانه و بينشی نسبت به آينده. من باراک اوباما را می‌ شناسم. بسياری از ارزش‌های ما مشترک است. ما هر دو مصمميم نشان دهيم که در اين روزهای دشوار در برابر اقتصاد جهانی، دولت می‌ تواند کمابيش به مردم کمک کند.»


خوزه مانوئل باروسو، رييس کميسيون اروپا، نيز با انتشار پيامی گفت: «ما بايد بحران کنونی را به فرصت تازه ‌ای تبديل کنيم. نياز به اصلاحاتی تازه برای جهانی تازه داريم. من از صميم قلب اميدوارم که با رهبری رييس جمهور اوباما، ايالات متحده به نيروهای اروپا برای هدايت اين اصلاحات تازه بپيوندد؛ به خاطر جوامع ‌مان، به خاطر جهان.»


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نيز در پيام خود خطاب به باراک اوباما گفته است: «تبريکات صميمانه خود را برای پيروزی تاريخی ‌تان در انتخابات رياست جمهوری تقديم شما می ‌کنم. جهان در آغاز دوره رياست جمهوری شما با چالش ‌هايی جدی روبه ‌رو است. من مطمئنم اروپا و ايالات متحده با روحیه اعتماد متقابل دوشادوش هم می ‌کوشند تا با خطرهای جديد مواجه شوند و از فرصت‌هايی که در جهان ما عرضه شده استفاده ‌کنند.»


فرانکو فرانتينی، وزير امورخارجه ايتاليا در واکنش به پيروزی نامزد دمکرات ها گفت: «اروپا که برای اوباما جشن گرفته است، بايد بداند که از اروپا خواسته خواهد شد که توليد کننده امنيت باشد و نه فقط مصرف کننده آن. گمان می کنم اوباما به درستی از ما خواهد خواست مسئوليت ‌هايمان را بيشتر جدی بگيريم.»


آسيا


يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، در پيام شادباش خود گفت: «انتخاب شما فصل نوينی در تاريخ چشمگير ايالات متحده رقم زد. برای مدت ‌ها ايده‌های دمکراسی، آزادی از سوی ايالات متحده الهام بخش بوده است... من اميدوارم که با رهبری پويای شما، ايالات متحده همچنان منشایی برای صلح جهانی و ايده‌های نوين برای بشريت باشد.»


تارو آسو، نخست وزير ژاپن، نيز در پيام خود گفت: «اتحاد ژاپن- ايالات متحده برای دپيلماسی ژاپن کليدی و پايه ای برای صلح و ثبات در منطقه آسيا - اقيانوس آرام است. با رييس جمهوری منتخب اوباما، من اتحاد ژاپن- ايالات متحده را محکم تر می کنم و برای حل مسائل جهانی مانند اقتصاد جهانی، تروريسم و و محيط زيست همکاری می کنم.»


هو جين تائو، رييس جمهوری چين، نيز ابراز اميدواری کرد با انتخاب باراک اوباما مناسبات دو کشور بهبود يابد.


وی گفت: «دولت چين و من همواره اهميت بسياری برای مناسبات چين- ايالات متحده قائل بوده ‌ايم. در اين دوره تاريخی جديد، من به دنبال کار با شما هستم تا پيوسته گفت‌ و گو و تبادلات ميان کشورهايمان مستحکم شود.»


حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، نيز در پيام خود گفت: «من به مردم آمريکا برای تصميم بزرگ ‌شان آفرين می‌ گويم؛ برای نمايش عظيم اهميت به انسان ‌ها و بی ‌توجهی به نژاد و رنگ در انتخاب اين رييس جمهوری؛ و اميدوارم که دولت جديد در ايالات متحده آمريکا، دير يا زود برای آوردن همين ارزش ها به ديگر نقاط جهان هم اين راه طولانی را در پيش گيرد.»


آمريکا


استفان هارپر، نخست وزير کانادا، نيز در پيامی که به مناسبت پيروزی باراک اوباما، منتشر کرده است، می گويد: «من به دنبال ديدار با رييس جمهوری منتخب هستم به طوريکه بتوانم همچنان پيوند ويژه کانادا و ايالات متحده را تقويت کنيم.»


کلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل نيز گفت: «در اين مورد اميد بر پيش داوری پيروز شد. اين برای ايالات متحده و همه جهان خوب است.»


آفريقا


کی گالما موتلانته، رييس جمهوری آفريقای جنوبی، نيز گفته است: «آفريقا که امروز برای اين دستاورد شما به خود می بالد، تنها می تواند چشم بدوزد به رابطه ای پر ثمر با شما آن هم در سطوح دو جانبه و چند جانبه در تلاش مان جهت ايجاد جهانی بهتر برای همه کسانی که در آن زندگی می کنند.»


ام وی کيباکی، رييس جمهوری کنيا، کشوری که پدر باراک اوباما در آنجا متولد شده است، در واکنش به خبر پيروزی اوباما گفت: «ما مردم کنيا بی ‌اندازه به ريشه کنيايی تو می ‌باليم. پيروزی تو نه تنها الهام‌ بخش ميليون‌ها نفر در سراسر جهان است، بلکه برای ما در کنيا طنين ويژه ‌ای دارد.»


استراليا


کوين راد، نخست وزير استراليا، نيز با تبريک انتخاب رييس جمهوری جديد آمريکا گفت: «پيام اميد سناتور اوباما تنها برای آينده آمريکا نيست، اين همچنين پيام اميدی برای جهان است. جهانی که هم اکنون بسياری درباره آينده آن هراسانند.»


XS
SM
MD
LG