لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

اوباما: طرفدار به کارگیری گفت‌وگو در برابر ایران هستم


به اعتقاد آقای اوباما ایالات متحده باید دیپلماسی را به عنوان سازوکاری برای دستیابی به اهداف خود در زمینه امنیت ملی به کار بندد. (عکس:Afp)
به اعتقاد آقای اوباما ایالات متحده باید دیپلماسی را به عنوان سازوکاری برای دستیابی به اهداف خود در زمینه امنیت ملی به کار بندد. (عکس:Afp)

باراک اوباما رییس جمهوری منتخب ایالات متحده گفت که با وجود آنکه از نظر وی ایران هنوز تهدید جدی برای امنیت ملی آمریکاست، اما وی به کاربرد گفت‌وگو در قبال جمهوری اسلامی معتقد است.


به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای اوباما در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به سؤالی در مورد ایران گفت که به تشریح سیاست‌هایش در مورد ایران نخواهد پرداخت چرا که به این اصل که در زمان حاضر ایالات متحده تنها یک رییس جمهوری دارد پایبند است.


با این حال وی اضافه کرد که پیشتر در مبارزات انتخاباتی خود گفته است که «ایران تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده است».



آقای اوباما همچنین گفت، همان طور که پیشتر اشاره کرده است ایالات متحده باید دیپلماسی را به عنوان سازوکاری برای دستیابی به اهداف خود در زمینه امنیت ملی به کار بندد.


رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده در عین حال از گزینه‌های معرفی شده خود در حوزه امنیت ملی دفاع کرد و تأکید کرد: «تصور می‌کنم تیم امنیت ملی من، انعکاس رهیافتی کاربردی و عملگرایانه در زمینه سیاست خارجی است».


انتخاب آقای اوباما که قرار است در ۲۰ ژانویه زمام امور را از جرج بوش رییس جمهوری کنونی آمریکا تحویل بگیرد، پیش از این واکنش‌های متفاوتی را در میان مقام‌های ایرانی برانگیخته بود.


محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران که در زمان کارزار انتخاباتی آقای اوباما، به قدرت رسیدن وی را غیر متحمل دانسته بود، بلافاصله پس از اعلام پیروزی اوباما، در اقدامی نادر در تاریخ روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده، انتخاب وی را در پیامی رسمی تبریک گفت.


پیامی که گرچه در اولین مصاحبه رییس جمهوری منتخب آمریکا، به «پاسخی درخور» وعده داده شد، اما پاسخی به آن داده نشد.


در مقابل علی لاریجانی رییس مجلس ایران که در آخرین روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا، اوباما را گزینه‌ای معقول‌تر خوانده بود، به فاصله چند روز پس از انتخاب آقای اوباما، ارزیابی رویکرد دولت جدید آمریکا را نیازمند زمان بیشتری دانست.


اهمیت موضوع ایران در سیاست خارجی ایالات متحده تا آنجاست که به تازگی گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد بخش ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در رسانه‌ها انتشار یافته است.


بر اساس گزاش‌ها، قرار است در دولت باراک اوباما، پست جديدی در وزارت امورخارجه‌ تأسيس شود که مسئوليت آن هماهنگی امور مرتبط با ايران است.


یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا چندی پیش با اعلام این خبر به روزنامه واشنگتن تايمز گفته بود که اساس کار اين بخش جديد، همان بنيان‌های ديپلماتيک فعلی خواهد بود.


XS
SM
MD
LG