لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

«حمله به ایران خاورمیانه را بی ثبات می کند»


هری رید، به همراه همفکرانش در حزب دموکرا، اکثریت را در سنا در اختیار دارند.
هری رید، به همراه همفکرانش در حزب دموکرا، اکثریت را در سنا در اختیار دارند.

هری ريد، رهبر فراکسيون اکثريت مجلس سنای آمريکا، ضمن رد گفته های يکی از سناتورهای بانفوذ درباره «ضرورت آماده شدن برای حمله هوايی به ايران» گفت که چنين حمله ای می تواند به «بی ثباتی سراسر خاورميانه» بينجامد.


جو ليبرمن، سناتور مستقل از ايالت کانکنيکات و رييس کميته امنيت داخلی در مجلس سنا، روز يکشنبه گفته بود که برای توقف آنچه وی «کمک تسليحاتی و آموزشی ايران از شبه نظاميان عراقی» توصيف می کرد، آمريکا بايد خود را برای حمله هوايی به ايران آماده کند.


ايران حمايت تسليحاتی از شبه نظاميان عراقی را تکذيب کرده است و همزمان آمريکا می گويد بر پايه مدارک موجود، نمی تواند ثابت کند که دولت جمهوری اسلامی ايران در تجهيز شبه نظاميان نقش دارد.


با اين همه آقای ليبرمن در برنامه پربيننده «در برابر ملت» در شبکه تلويزيونی CBS ، گفت که آمريکا «مدارک خوبی» در دست دارد که ثابت می کنند برخی از عراقی ها برای آموزش چگونگی کار با اسلحه، در پادگان هايی در ايران آموزش ديده اند.


اين سناتور آمريکايی در اين مصاحبه تلويزيونی، از يک «حمله هوايی تلافی جويانه به ايران» حمايت کرد و گفت که اين حمله «بخش زيادی از کاری» خواهد بود که مشکل دخالت ايران در اوضاع عراق را حل می کند.


اما در پاسخ به وی، هری ريد که رهبری فراکسيون حزب دموکرات را در مجلس سنا به عهده دارد، بعد از سخنرانی در جلسه ای در مرکز مطالعاتی «آمريکای پيشرو»، گفت: «تعرض به ايران تنها آن قسمت جهان را بيشتر بی ثبات می کند.»


جو لیبرمن از حمله تلافی جویانه به ایران حمایت کرده است.

نماينده نوادا در مجلس سنا افزود که در اين زمينه کاملا با جو ليبرمن مخالف است و در عوض، از مذاکره با ايران، حمايت می کند.


نظرات آقای ريد ابتدا در وبلاگ مرکز مطالعاتی «آمريکای پيشرو» منتشر شد و سپس دفتر وی نيز اين اظهارات را تاييد کرد.


تلاش برای افزایش تحریم های ایران


همزمان با اين مجادله لفظی سناتورهای آمريکايی بر سر شيوه برخورد با ايران، وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که در هفته های پيش رو، بر تماس های ديپملاتيک برای افزايش تحريم ايران از سوی شورای امنيت می افزايد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در کنفرانسی خبری در روز دوشنبه، گفت: «من زمانبندی دقيق برای اين اقدامات در شورای امنيت را در دست ندارم، اما انتظار دارم که فعاليت ها در اين زمينه (افزايش تحريم ايران در شورای امنيت) در هفته های پيش رو در نيويورک و در پايتخت (واشينگتن) افزايش يابد.»


در صورتی که شورای امنيت بار ديگر دايره تحريم ايران را تنگ تر کند، اين سومين دور سخت گيری به ايران به خاطر پافشاری بر غنی سازی اورانيوم خواهد بود.


پيش از اين دو بار شورای امنيت سازمان ملل با تعيين تحريم هايی ايران را تحت فشار گذاشت تا از غنی سازی اورانيوم دست بر دارد، اما تهران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد، بلکه به گفته رييس آژانس بين المللی انرژی، پروژه غنی سازی اورانيوم را گسترش داد.


تحريم هايی که سازمان ملل متحد در شش ماه گذشته عليه تهران به تصويب رسانده، تا اين مرحله، تاسيسات هسته ای و ساخت موشک ايران را هدف گرفته است.


آمريکا، ايران را متهم کرده است که برای ساخت سلاح هسته ای بر غنی سازی اورانيوم پافشاری می کند اما ايران می گويد که بايد برای تامين سوخت نيروگاه اتمی خود، عمليات غنی سازی را انجام دهد و اين پروژه مسالمت آميز برای توليد برق است.


XS
SM
MD
LG