لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

دیدار خبرنگاران با کیان تاجبخش در زندان اوین


تصویری از کیان تاجبخش در برنامه «به اسم دموکراسی»
تصویری از کیان تاجبخش در برنامه «به اسم دموکراسی»

کيان تاجبخش، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی که در تهران زندانی است، در جريان بازديد خبرنگاران از زندان اوين با بيان اينکه مقام های قضايی، اتهامی رسمی را متوجه وی نکرده اند، گفت که انتظار دارد هر چه سريع تر آزاد شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کيان تاجبخش که مشاور موسسه «جامعه باز – Open Society» است، به خبرنگاران گفت: «وضعيت درون زندان برای من خوب است و منتظرم تا به زودی آزاد شوم.»


هر چند که اين خبرگزاری به نقل از آقای تاجبخش نوشته است که «اتهامی رسمی عليه وی وجود ندارد»، اما خبرگزاری فارس در خبری که از همين ديدار منتشر کرد، وی را «متهم به براندازی نرم» توصيف کرد.


اين در حالی است که پيش از اين برخی از مقام های قضايی ايران از جمله سخنگوی قوه قضاييه، اتهام آقای تاجبخش را همچون هاله اسفندياری که اخيرا آزاد شد، «اقدام عليه امنيت ملی» خوانده بودند.


روز سه شنبه نيز عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه بار ديگر گفت که اتهام آقای تاجبخش «اقدام عليه امنيت ملی» است، اما در عين حال افزود که وی «احتمالا در روزهای آينده» آزاد خواهد شد.


مقام های ايرانی به خبرنگاران برخی از رسانه های ايرانی و خارجی اجازه دادند که روز سه شنبه از زندان اوين که محل نگهداری بسياری از زندانيان سياسی نيز هست، بازديد کنند.



  • «من هفته ای يکبار با خانواده ام ملاقات می کنم و هر شب با همسرم تلفنی حرف می زنم.»
کیان تاجبخش در زندان اوین

به گزارش آسوشيتدپرس، خبرنگاران در اين بازديد اجازه داشتند که گفت و گوی کوتاهی نيز با کيان تاجبخش داشته باشند.


زندانی در انفرادی


بنا به اين گزارش آقای تاجبخش، بدون لباس زندان در برابر خبرنگاران حاضر شده بود و وضعيت جسمی خوبی داشت. او گفت که در سلول انفرادی نگهداری می شود، اما در اين سلول «به حمام و تلويزيون» دسترسی دارد.


وی گفت: «من هفته ای يکبار با خانواده ام ملاقات می کنم و هر شب با همسرم تلفنی حرف می زنم.»


مشاور موسسه مطالعاتی «جامعه باز»، از بيان جزئيات بيشتر درباره وضعيت خود و پرونده قضايی اش خودداری کرد و گفت: تا زمانی که اتهامی رسمی متوجه او نشود، در اين باره سخنی نخواهد گفت.


آقای تاجبخش از ارديبهشت ماه در زندان به سر می برد. در خرداد ماه سال جاری تصاويری از وی به همراه هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه مرکز وودرو ويلسون از تلويزيون دولتی ايران به عنوان اعترافاتش پخش شد.


وی در اين «اعترافات» که در برنامه ای به نام «به اسم دموکراسی» پخش شد، گفت که «موسسه جامعه باز تلاش می کرده تا فاصله حکومت و مردم» بيشتر شود.


اما وی روز سه شنبه و در زندان به خبرنگاران گفت که اظهارات خود را «اعتراف» تلقی نمی کند.



هاله اسفندیاری، بعد از آزادی در یک کنفرانس خبری حاضر شد.

پيش از اين موسسه «جامعه باز» از مقام های ايرانی انتقاد کرده است که اعترافاتی را «به زور» از آقای تاجبخش ضبط و از تلويزيون دولتی پخش کرده است.


ایرانی - آمریکایی ها


همزمان با کيان تاجبخش، چند ايرانی – آمريکايی ديگر نيز در تهران با اتهامات و محدوديت هايی رو به رو شدند.


علی شاکری، از فعالان صلح طلب ايرانی – آمريکايی که در کاليفرنيا سکونت دارد، هم اکنون در اوين، زندانی است و مقام های ايرانی به خبرنگاران اجازه ندادند تا روز سه شنبه با وی ملاقات کنند.


هاله اسفندياری نيز بعد از ۱۰۵ روز زندان، اخيرا آزاد شد و به آمريکا بازگشت. وی روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که در مدت طولانی زندان، «تنها يک بار با او بدرفتاری شده و بعد از آن همواره بازجويانش با او با حترام سخن می گفته اند.»


وی با تاکيد بر اينکه از وضعيت حبس ديگر زندانيان و برخورد بازجويان با آنها اطلاعی ندارد، اما سلول او، «اتاقی بزرگ و با پنجره» بوده است.


به گفته خانم اسفندياری، گروهی در وزارت اطلاعات ايران معتقدند که آمريکا در تلاش است به کمک مراکز مطالعاتی، نظام سياسی ايران را به شيوه گرجستان و اوکراين، بدون خونريزی تعيير دهد.


وی همچنين با بيان اينکه هنوز فيلمی که از او پخش شده را نديده است، گفت که سخنان او در اين فيلم «در يک جلسه پرسش و پاسخ ضبط نشده بود، بلکه او در مدتی حدود يک ساعت تلاش کرده بود تا فعاليت های مرکز وودرو ويلسون را تشريح کند.»


XS
SM
MD
LG