لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

رایس: هنرمندان، نماینده شایسته فرهنگ بزرگ ایران هستند


وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج شنبه نمایشگاهی از آثار سی هنرمند ایرانی را در واشینگتن افتتاح کرد
وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج شنبه نمایشگاهی از آثار سی هنرمند ایرانی را در واشینگتن افتتاح کرد

وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج شنبه نمایشگاهی از آثار سی هنرمند ایرانی را در واشینگتن افتتاح کرد.


وی پس از تماشای آثار هنرمندان ایرانی گفت: «امروز واقعا روز بزرگی است. من از دیدن کارهای این هنرمندان بزرگ لذت بردم. آنها فرهنگ بزرگ ایران را به خوبی نشان می دهند، فرهنگی که قرن ها سابقه دارد.»

هدف از برگزاری این نمایشگاه «تقویت رابطه فرهنگی ایران و ایالات متحده» اعلام شده است.


با این حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ده تن از چهارده هنرمند ایرانی شرکت کننده که ویزای ویژه برای شرکت در این نمایشگاه دریافت کرده اند، از عکس گرفتن با کاندالیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده خودداری کردند.

بنا به این گزارش، دو تن از شرکت کنندگان ایرانی نیز حاضر نشدند خانم رایس را به هنگام بازدید از نمایشگاه همراهی کنند.


دو سازمان متولی برگزاری این نمایشگاه، مرکز بین المللی مریدیان و دانشکده هنر تهران، اعلام کرده اند این دو هنرمند از همراهی خانم رایس احساس راحتی نمی کرده اند.

بهنام کامرانی، هنرمند ۳۹ ساله ایرانی به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت: «هنر بر فراز سیاست حرکت می کند و من نمی خواهم جزیی از سیاست باشم.»

بهار بهبهانی، هنرمند ۳۳ ساله ایرانی نیز در ادامه این بحث اضافه کرد: « این بدان معنا نیست که هنرمندان سیاسی نیستند یا به سیاست اهمیت نمی دهند. هنرمندان نمی خواهند ژست سیاسی بگیرند. زبان ما هنر است و احساساتمان را از طریق هنرمان بیان می کنیم.»

میترا کاویانی، هنرمند ۴۳ ساله ایرانی که در این نمایشگاه شرکت کرده است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «من فقط یک هنرمند هستم. من یک تروریست ایرانی نیستم و اگر بتوانم برای استقرار صلح در جهان کاری انجام دهم، باعث افتخارم خواهد بود.»

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کند برگزاری این نمایشگاه گامی برای بهتر شدن روابط ایران و آمریکا است، پاسخ داد: «نمی دانم. شاید. امیدوارم. من جنگ را دوست ندارم و دوست دارم همه جا صلح برقرار باشد.»


همزمان دو تن از مقامات آمریکایی اعلام کرده اند، می دانند که از سوی جمهوری اسلامی به هنرمندان ایرانی هشدار داده شده که به همراه وزیر خارجه ایالات متحده در مقابل دوربین ظاهر نشوند. اما این مساله رسما از سوی تهران تایید نشده است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این باره گفت آمریکا به تصمیم هنرمندان ایرانی احترام می گذارد.


خانم رایس در مراسم افتتاح این نمایشگاه که «رویا ها و آرزوها» نام دارد، ضمن تحسین هنرمندان ایرانی گفت : « امروز هنر را به زبان ارتباط مردمی تبدیل کرده ایم که می خواهند یکدیگر را بشناسند و درک کنند.»

تمام روزنامه نگاران حتی کسانی که دوربین همراه نداشتند، تا پایان این دیدار در پشت درهای اتاقی در نمایشگاه ماندند.


در پایان بازدید، وزیر خارجه آمریکا به همراه چهار تن از هنرمندان ایرانی در مقابل روزنامه نگاران حاضر شد و اعلام کرد از دیدن نمایشگاه لذت برده است.


خانم رایس همچنین افزود: «مردم آمریکا می توانند با این نمایشگاه قسمت دیگری از ایران را ببینند و دریابند که هنرمندان ایرانی چه می کنند.»

نمایشگاه رویاها و آرزوها با همکاری مرکز بین المللی مریدیان و دانشکده هنر تهران برگزار شده است و تا پایان ماه ژوییه، تیرماه ادامه دارد.

این نمایشگاه درحالی برگزار می شود که روابط ایران و آمریکا تحت تاثیر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تیره تر از پیش شده است.

با این وجود به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا با وجود اینکه ایران را به ساختن مخفیانه بمب هسته ای متهم می کند، تلاش کرده روابط فرهنگی و ورزشی خوبی با مردم ایران برقرار کند.


واشینگتن اخیرا یک گروه از کشتی گیران ایرانی را برای آموزش در ایالات متحده به این کشور دعوت کرده است.

روابط ایران و ایالات متحده از سال ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی و گروگان گیری دیپلمات های سفارت آمریکا در تهران قطع شد.


XS
SM
MD
LG