لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

حمایت آمریکا از طرح های ضد تروریسم پاکستان


ريچارد باوچر، معاون وزير خارجه آمريکا می گويد که برای اين کشور جلوگيری از گذر شورشيان از مرزهای افغانستان و پاکستان مهم است.
ريچارد باوچر، معاون وزير خارجه آمريکا می گويد که برای اين کشور جلوگيری از گذر شورشيان از مرزهای افغانستان و پاکستان مهم است.
معاون وزير خارجه آمريکا در امور خاورميانه و جنوب آسيا امروز در کابل از طرح های پاکستان برای جلوگيری از گذر شورشيان به افغانستان حمايت کرد. درعين حال او پاکستان را يکی از متحدان اصلی غرب در جنگ با تروریسم خواند.

پیش از این کابل مراتب اعتراضات خود را در باره مين گذاری و حصار کشی مرز مشترک افغانستان و پاکستان به دبير کل سازمان ملل متحد به صورت رسمی ابلاغ کرده بود.

با این حال ريچارد باوچر، معاون وزير خارجه آمريکا می گويد که برای اين کشور جلوگيری از گذر شورشيان از مرزهای افغانستان و پاکستان مهم است.

وی گفت: «آنچه مهم است و به ما ارتباط دارد، کنترل مرزها و مناطق مرزی است. دولتمردان اسلام آباد نمی خواهند شاهد فعاليت القاعده و طالبان در داخل پاکستان باشند. از همين رو مقامات پاکستانی يک رشته تدابير جدی در بخش های نظامی، و اقتصادی را روی دست گرفته اند. اما از اين تلاش ها حمايت می کنيم. در باره مين گذاری و حصارکشی مرز ها بايد بگويم که اين موضوع هنوز نهايی نشده است. من در جريان سفرم با رهبران پاکستانی در اين باره نيز گفت و گو خواهم کرد.»

رنگين دادفر سپنتا، وزير خارجه افغانستان روز چهارشنبه، با ارسال نامه ای اعتراض افغانستان به طرح مين گذاری مرز مشترک دو کشور را بيان کرده بود.

در دو ماه اخير رييس جمهور و وزير خارجه افغانستان از پاکستان به عنوان منبع تروریسم نام برده اند، اما معاون وزير خارجه آمريکا روز پنج شنبه گفت که پاکستان يکی از متحدان اصلی جامعه بين المللی در مبارزه با تروریسم است، گفته هایی که به نظر می رسد ادعاهای مقامات افغان در مورد پاکستان را نقش بر آب کرد.

ريچارد باوچر در عين حال اظهارات نخست وزير پاکستان را که در سفر اخير خود در کابل بيان داشته بود تاييد کرد. نخست وزير پاکستان گفته بود که پناهگاه های امن شورشيان طالبان و تروريستان درپاکستان در درون کمپ های مهاجرين افغان قرار دارند.

آقای باوچر در عين حال از برگزاری شورای امنيت منطقه ای استقبال کرد و گفت آمريکا متمايل است تا در برگزاری و تنظيم امور آن با دو کشور افغانستان و پاکستان همکاری کند.

اظهارات ريچارد باوچر در حمايت از نقش پاکستان در مبارزه با تروريسم و طرح اين کشور برای مين گذاری و حصار کشی مزر مشترک افغانستان و پاکستان همزمان با اوج تنش های کابل و اسلام آباد بيان می شود.

اما در افغانستان نه تنها اعتراض های وسيعی به طرح مين گذاری و حصاری کشی مرز مشترک از سوی دولت، مردم و پشتون های ساکن در آن سوی مرزهای افغانستان صورت گرفته، بلکه طالبان و پيکارجويان وفادار به گلبدين حکميتار، شبه نظامی مخالف دولت افغانستان نيز نسبت به اين طرح مخالفت خود را ابراز کرده اند.
XS
SM
MD
LG