لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۰

وکیل رکسانا صابری خبری از زمان آزادی او ندارد


رکسانا صابری در شش سال گذشته در ایران فعالیت کرده است.
رکسانا صابری در شش سال گذشته در ایران فعالیت کرده است.
وکیل رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی – آمریکایی، که بیش از یک ماه است در ایران در بازداشت به سر می‌برد در زندان با او ملاقات کرده است، اما «خبری از زمان آزادی او ندارد».

این در حالی است که حسن حداد، معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، پنج‌شنبه گذشته با اشاره به اين که پرونده رکسانا صابری در شعبه دوم بازپرسی مطرح است گفت: «تحقيقات از او به عمل آمده و ظرف چند روز آينده آزاد خواهد شد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رضا صابری، پدر این خبرنگار،‌ می‌گوید خانم صابری در زمان ملاقات با وکیل او «افسرده به نظر می‌رسیده»، اما از فهمیدن این که تلاش برای آزادی او در جریان است «روحیه پیدا کرده» است.

رضا صابری که در ایالت داکوتای شمالی در ایالات متحده زندگی می‌کند روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که وکیلش روز شنبه قصد ملاقات با رکسانا صابری را داشت، اما مقامات زندان به دلیل این که «مدارکش ایراد داشته» مانع از انجام ملاقات شدند.

پدرومادر رکسانا صابری از تاریخ ۱۰ فوریه، ۲۲ بهمن‌ماه، تاکنون نتوانسته‌اند با او صحبت کنند.

آقای صابری دیدار وکیل خود با رکسانا صابری را قدمی مثبت می‌داند و می‌گوید تاکنون حتی نمی‌دانسته است که «دخترش زنده است یا نه».

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، دوشنبه هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود در مورد دستگيری رکسانا صابری گفت که فعاليت او از سال ۸۵ ۱۳ غيرمجاز بوده است.

تاکنون کنت کانرد و بایرن دورگن، دو سناتور ایالت داکوتای شمالی، بارها از وزارت خارجه آمریکا خواسته‌اند از طریق مجاری دیپلماتیک برای آزادی رکسانا صابری تلاش کند.

در همین راستا هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که وزارت متبوعش «از تمام ابزارهای موجود» برای بازگرداندن رکسانا صابری استفاده خواهد کرد.

روزنامه آمریکایی استار تریبیون هم با اشاره به حمایت همه‌جانبه یک سناتور دیگر از ایالت مینه‌سوتا به نام ایمی کلوبوشار می‌گوید او در همین زمینه «نامه‌ای شدید‌اللحن» به دبیرکل سازمان ملل نوشته است.

رکسانا صابری که برای رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی و رادیو ان‌پی‌آر، رادیو ملی آمریکا، گزارش تهیه می‌کرد در تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه در آخرين گفت‌وگوی تلفنی با پدرش گفته بود که فردی به او شراب فروخته و سپس این موضوع را گزارش کرده و همین امر منجر به دستگيری او شده است.
XS
SM
MD
LG