لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

ازسرگیری تحقیقات در مورد قتل روزنامه‌نگار منتقد پوتین


دو برادر اهل چچن، ابراهیم (راست) و جبرئیل محموداف، متهم به قتل آنا پولیتکووسکایا، در دادگاه
دو برادر اهل چچن، ابراهیم (راست) و جبرئیل محموداف، متهم به قتل آنا پولیتکووسکایا، در دادگاه
یک روز پس از آن که هیأت منصفه دادگاهی در مسکو تمامی مظنونان پرونده قتل آنا پولیتکووسکایا، روزنامه‌نگار، را تبرئه کرد‌ قاضی روس دستور داد تحقیقات در مورد این پرونده از سر گرفته شود.

خانم پولیتکووسکایا، از منتقدان سرسخت سیاست‌های کرملین در زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، در پاییز سال ۲۰۰۶ در آسانسور منزلش به ضرب گلوله کشته شد.

سه متهم به قتل این روزنامه‌نگار سرشناس روس که در میان آنها دو برادر اهل چچن هم بودند روز ‌پنج‌شنبه تبرئه شدند. این افراد فقط به مشارکت در قتل او متهم بودند و پلیس روسیه می‌گوید که هنوز نتوانسته است قاتل خانم پولیتکووسکایا را شناسایی کند.

روزنامه‌های مسکو روز جمعه شدیدا به نتیجه دادگاه قتل آنا پولیتکووسکایا تاختند و با چاپ تیترهایی چون «ما قاتل واقعی را می‌خواهیم» این دادگاه را نشانه «شکست کامل» روسیه در مجازات قاتلین این روزنامه‌نگار دانستند.

پلیس می‌گوید برادر دیگر این دو متهم اهل چچن، به نام رستم محموداف، عامل اصلی قتل خانم پولیتکووسکایا است اما تاکنون نتوانسته است این فرد را دستگیر کند.

سرگئی سوکول‌اف،‌ سردبیر «نووایا گازتا» و همکار خانم پولیتکووسکایا، سال گذشته در دادگاه شهادت داد که این سه برادر با دولت روسیه ارتباط دارند و گفت یکی از برادرها، به نام جبرئیل محموداف، برای سرویس امینتی فدرال روسیه کار می‌کرده است.

جبرئیل محموداف این امر را انکار کرد.و سخنگوی سرویس امنیتی روسیه نیز از اظهار نظر در این مورد خوددداری کرد.

قتل آنا پولیتکووسکایا، ۴۸ ساله و مادر دو فرزند،‌ که بیشتر در مورد نقض حقوق بشر در روسیه و به‌ویژه چچن تحقیق می‌کرد، به اعتراضات فراوان در غرب دامن زد و بار دیگر خطرات کار روزنامه‌نگاری در روسیه را برجسته ساخت.

بر اساس رده‌بندی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (سی‌پی‌جی) که مقر آن در نیویورک است، پس از دو کشور عراق و الجزایر روسیه خطرناک‌ترین کشور برای روزنامه‌نگاران و گزارشگران است.
از سال ۱۹۹۲ تاکنون ۴۹ روزنامه‌نگار در روسیه به قتل رسیده‌اند.
بر اساس رده‌بندی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (سی‌پی‌جی) که مقر آن در نیویورک است، پس از دو کشور عراق و الجزایر، روسیه خطرناک‌ترین کشور برای روزنامه‌نگاران و گزارشگران شمرده می‌شود.

از سال ۱۹۹۲ تاکنون ۴۹ روزنامه‌نگار در روسیه به قتل رسیده‌اند. با آن که کرملین هم در زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین و هم در زمان دیمیتری مدویدیف این جنایات را محکوم کرده است،‌ به‌ندرت پیش آمده است که افرادی که حکم این قتل‌ها را صادر می‌کنند به دادگاه کشیده شوند.

آنا پولیتکووسکایا در گزارش‌های خود از تاختن به ولادیمیر پوتین،‌ سرویس‌های مخفی روسیه و همین طور رمضان قدیروف، رهبر چچن که با مسکو روابط حسنه‌ای دارد،‌ هیچ ابایی نداشت.

اما زمانی بر تعداد دشمنان خانم پولیتکووسکایا بشدت افزوده شد که در گزارشی ماموران مخفی روسیه را فاسد خواند و به آدم‌ربایی به‌ویژه در چچن متهم کرد. او در سال‌های فعالیت خود بارها به مرگ تهدید شده بود.

در سال جاری بار دیگر مساله عدم امنیت گزارشگران در روسیه با قتل دو فعال و روزنامه‌نگار دیگر مطرح شد. استانیسلاو مارکلوف، وکیل و فعال حقوق بشر، و آناستازیا بابورووا، روزنامه‌نگار، در ژانویه سال جاری در مرکز مسکو به ضرب گلوله کشته شدند.

سه سال پیش نیز دادگاهی در مسکو دو فرد اهل چچن را از اتهام قتل روزنامه‌نگار آمریکایی،‌ پل کلبنیکوف، در روسیه مبرا دانست.
XS
SM
MD
LG