لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

مذاکره آمریکا و روسیه درباره برنامه هسته ای ایران


وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه، در کنفرانسی خبری که ماه گذشته در برلین داشتند.
وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه، در کنفرانسی خبری که ماه گذشته در برلین داشتند.
وزارت امور خارجه روسيه، روز سه شنبه اعلام کرد که سرگی لاوروف، وزير امور خارجه اين کشور، با همتای آمريکايی خود، کاندوليزا رايس، برای يافتن راه حلی برای بحران هسته ای ايران مذاکره کرده است.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است که در جريان گفت و گوی روز دوشنبه وزرای امور خارجه آمریکا و روسيه، «وضعيت برنامه هسته ای ايران در چارچوب يافتن يک راه حل ديپلماتيک» به بحث گذاشته شد.

روز دوشنبه، فرستادگان پنج عضو دايمی شورای امنيت به همراه نماينده آلمان، در نيويورک ديدار کردند تا درباره پيش نويس قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ايران، مذاکره کنند. پيش بينی می شود که در اين قطعنامه، احتمالا تحريم های شديدتری عليه ايران گنجانده شود.

بعد از نشست روز دوشنبه، ويتالی چرکين، سفير روسيه در سازمان ملل و ونگ گوآنگيا، سفير چين در اين سازمان، در جمع خبرنگاران گفتند که در قطعنامه جديد، به ايران ۶۰ روز ديگر مهلت داده خواهد شد که برای برآورده کردن خواست سازمان ملل متحد، فعاليت های «حساس» هسته ای خود را متوقف کند؛ و در صورت خودداری ايران، «تحريم های بيشتر» انتظار تهران را خواهد کشيد.

درخواست چين از ايران

لی جائو شين، وزير امور خارجه چين، روز سه شنبه، در يک کنفرانس خبری که در حاشيه نشست کنگره خلق چين در پکن برگزار شد، ضمن دعوت از ايران به همکاری با آژانس گفت: «ما اميدواريم همه تلاش های جهانی به از سرگيری هر چه سريعتر گفت و گوهای ديپلماتيک برای حل بحران اتمی ايران منجر شود.»

وی افزود: «هر گونه اقدام شورای امنيت سازمان ملل متحد بايد با هدف حفظ ثبات منطقه ای صورت گيرد.»

وزير امور خارجه چين گفت که در برخورد با مسئله هسته ای ايران، الويت با گفت و گو است و بهتر است به جای اعمال تحريم بر اين کشور، ابتدا مسير گفت و گو طی شود.
XS
SM
MD
LG