لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

حریری: ایران برای حل مشکل لبنان تلاش می کند


سعد حريری سوريه را عامل مشکلات لبنان می داند.
سعد حريری سوريه را عامل مشکلات لبنان می داند.
رهبر فراکسيون اکثريت پارلمان لبنان، روز پنج شنبه گفت به رغم اينکه ايران و عربستان تلاش می کنند که «بن بست کنونی سياست داخلی» لبنان حل شود، سوريه برای حل مشکلات اين کشور، مانع تراشی می کند.

سعد حريری، پسر رفيق حريری، نخست وزير ترور شده لبنان که برای ديدار با نمايندگان اتحاديه اروپا به مقر اين اتحاديه در بروکسل سفر کرده است، سوريه را متهم کرد که کماکان، «تلاش های مخفيانه ای» برای جلوگيری از تحقيق درباره قتل پدرش انجام می دهد.

آقای حريری که بعد از کشته شدن پدرش، به چهره ای فعال و برجسته در عرصه سياست لبنان بدل شده، از اتحاديه اروپا خواست که برای متوقف ساختن سوريه در جريان رسيدگی به پرونده قتل رفيق حريری، اين کشور را تحت فشار قرار دهد.

سعد حريری در جمع خبرنگاران حاضر در پارلمان اروپايی گفت: «ايران و عربستان سعودی برای حل بحران لبنان، تلاش هايی داشته اند.»

با اين حال وی افزود: «به باور من، مشکل اصلی امروز ما سوريه است که می کوشد از پديد آمدن هرگونه توافق در لبنان، جلوگيری کند.»

از سال ۲۰۰۵ ميلادی که رفيق حريری، نخست وزير محبوب لبنان بر اثر انفجار بمبی در بيروت کشته شد، اين کشور با ناآرامی و بحران داخلی دست و پنجه نرم می کند. بسياری از ناظران می گويند که سوريه در ترور اين سياستمدار لبنانی دست داشته، چرا که وی، به عنوان يکی از مخالفان سرسخت نفوذ و حضور سوريه در لبنان شناخته می شد.

قتل رفيق حريری، موجب شد تا سوريه تحت فشار قرار بگيرد که به حضور نظامی ۲۹ ساله اش در کشور همسايه کوچک جنوبی اش پايان دهد.

اما بعد از آنکه لبنان هدف حملات ارتش اسراييل قرار گرفت، و بعد از نبردی که يک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، گروه حزب الله لبنان که هدف اصلی اين حملات بود، تلاش تبليغاتی گسترده ای را عليه دولت هوادار غرب لبنان آغاز کرد.

سعد حريری در سخنان روز پنج شنبه خود خطاب به کشورهای غربی گفت: «آنچه ما از اتحاديه اروپا و ديگران می خواهيم اين است که به تمامی اين کشورها بگويند که از دخالت در اوضاع داخلی لبنان دست برداريد. لبنان کوچک تر از آن است که برای آنها، منفعتی داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG