لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

زندگی صدام حسین، از تکریت تا زندان آمریکایی ها


العوجا، دهی است از توابع تکريت در صد و پنجاه کيلومتری شمال بغداد.

اگر صدام حسين در اين دهکده زاده نمی شد احتمالا هرگز کسی نام آن را هم نمی شنيد. سال ۱۹۳۷ صدام حسين عبدالمجيد التکريتی در اين ده زاده شد.

وی هرگز پدرش را نشناخت، چراکه شش ماه پيش از به دنيا آمدنش ناپديد شد. در نتيجه او تحت سرپرستی داييش بزرگ شد.

در ده ساگی به بغداد رفت و در بيست سالگی به جنبش بعث پيوست. پس از سقوط پادشاهی در عراق وی در ترور عبدالکريم قاسم و جايگزينی عبدالرحمان عارف شرکت کرد.

صدام حسين در به قدرت رساندن حزب بعث نقش مهمی ايفا کرد و به سرعت به يکی از چهره های شاخص اين حزب تبديل شد.

صدام در مقام معاون رييس جمهور، پيمان تعيين خط مرزی با ايران را، چهار سال پيش از انقلاب بهمن ۵۷ امضا کرد. معاهده ای که در برابر آن حکومت سابق ايران دست از ياری شورشيان کرد عراق کشيد.

اندکی پيش از انقللاب ايران وی جايگيزن البکر شد و اندکی پس از انقلاب به دليل آن چه وی اختلافات مرزی ناميد با ايران وارد جنگ شد. جنگ هشت ساله ايران و عراق بدون تغييری در خط مرزی و با بيش از يک مليون کشته به پايان رسيد. وی در پايان جنگ دستور به بمباران شيمايی شهر کرد نشين حلبچه را صادر کرد که در اندک زمانی جان ۵ هزار غير نظامی را گرفت.

در سال ۱۹۹۰ ميلادی ارتش عراق به دستور صدام حسين به کويت حمله کرد. صدام کويت را بخشی از خاک عراق می ناميد. بسياری از تحليلگران معتقدند، هدف اصلی وی دست يابی به منابع بزرگ نفتی بود.

جنگ در کويت چندان به درزا نکشيد و ارتش آمريکا نظاميان عراق را مجبور به عقب نشينی کرد. اندکی پس از آن صدام با کشتن هزاران نفر از مخالفانش که عمدتا شيعه و کرد بودند شورش های داخلی را سرکوب کرد.

صدام به عنوان تنها گزينه، در نخستين رفراندوم رياست ججمهوری ۹۹ درصد آرا و در دومين در سال ۲۰۰۲ ميلادی صد درصد آرا را به خود اختصاص داد.

پس از حملات تروريستی يازدهم سپتامبر حکومت وی توسط ايالات متحده به عنوان يکی از همدستان القاعده معرفی شد. اندکی پيش از حمله آمريکا به عراق وی در يک مصاحبه هرگونه همدستی با القاعده و در اختيار داشتن سلاح های کشتار جمعی را رد کرد.

در ماه مارس سال ۲۰۰۳ ميلادی ايالات متحده به عراق حمله کرد. کم تر از يک ماه بعد حکومت ۲۴ ساله صدام حسين به پايان رسيد.

يک سال پيش دادگاهی در عراق برای رسيدگی به جرايم وی تشکيل شد. اين دادگاه به دليل انبوهی جرايم تنها به بخشی از آن ها پرداخت و برای رييس جمهور سابق حکم اعدام صادر کرد.
XS
SM
MD
LG