لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

مشاور نخست وزیر عراق: مقتدی صدر در ایران است


مقتدی صدر، یک شیعه تندرو است که شبه نظامیانی به نام «سپاه مهدی» تحت فرمان او هستند.
مقتدی صدر، یک شیعه تندرو است که شبه نظامیانی به نام «سپاه مهدی» تحت فرمان او هستند.
به رغم اينکه مسولان دفتر مقتدی صدر در عراق، رفتن او را به ايران تکذيب کرده اند، مشاور نخست وزير عراق گفت که مقتدا صدر در ايران است.

سامی العسکری ، مشاور نوری المالکی نخست وزير عراق روز پنج شنبه، به خبرگزاری فرانسه گفت که مقتدی صدر هم اکنون «سرگرم ديداری کوتاه از ايران» است.

مشاور نخست وزير عراق افزود: «تعجب می کنم که چرا برخی از مسئولان جناح صدر، سفر او را به ايران تکذيب می کنند، اين گونه سفرها امری طبيعی است.»

روز سه شنبه، برخی مقام های آمريکايی گفتند که مقتدی صدر، روحانی تندوری شيعه به ايران رفته است، و سفر وی را همزمان با آغاز عمليات مقابله با شبه نظاميان شيعه و سنی، «فرار» توصيف کرده بود.

ساعتی بعد از انتشار اين خبر در روز سه شنبه، مسئولان دفتر مقتدی صدر در نجف اعلام کردند که وی به ايران نرفته و قصد داشته در ماه محرم در انظار عمومی ظاهر نشود. خبرگزاری آسوشيتدپرس از اين مسوولان نقل قول کرد که مقتدی صدر در روز سه شنبه در نجف بوده و با هيات های مختلف دولتی ديدار کرده است.

اين مسوولان روز پنح شنبه نيز بار ديگر ادعای حضور مقتدی صدر در عراق را تکرار کردند. باسم الاعذاری، مسئول دفتر مقتدا صدر در نجف، به خبرگزاری فرانسه گفت: «مقتدی صدر در عراق و به طور مشخص در شهر نجف است و احتمالا فردا برای جلوگيری از فتنه و رد شايعات خطبه نمازجمعه را در مسجد کوفه می خواند.»

خبرگزاری ايرنا هم روز چهارشنبه به نقل از يکی از مقام های جمهوری اسلامی خبر حضور مقتدا صدر در ايران را تکذيب کرد.

در همين حال به گفته يکی از اعضای ارشد سپاه مهدی به نام کريم الموسوی، مقتدی صدر و شماری ديگر از فرماندهان ارشد سپاه مهدی به ايران رفته اند.

کريم الموسوی به روزنامه گاردين چاپ لندن گفته است که اين افراد به دلخواه خود برای مصون ماندن از افتادن به دست سربازان آمريکایی در جريان اجرای طرح امنيتی، به ايران رفته اند.

يکی از مقام های عالی رتبه دولت عراق هم که نامش برده نشده به روزنامه گاردين گفته است که جمهوری اسلامی در طی سه هفته گذشته رهبران درجه اول و دوم سپاه مهدی را به ايران منتقل کرده است تا مانع از متلاشی شدن تشکيلات سپاه مهدی شود.

اين مقام عراق افزوده است: «جمهوری اسلامی قصد دارد منتظر بماند تا با اجرای طرح جديد امنيتی در عراق، شورشيان سنی تضعيف شوند، آنوقت با آموزش و مجهز کردن سپاه مهدی و شيعيان تندرو، آن ها را به عراق بفرستد تا قدرت بگيرند.»
XS
SM
MD
LG