لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

فراخوان مقتدا صدر برای تجمع شیعیان در حرم عسگری


مقتدا صدر با آغاز عملیات اخیر ضد شورشیان، برای مدتی به ایران رفت.
مقتدا صدر با آغاز عملیات اخیر ضد شورشیان، برای مدتی به ایران رفت.

مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه در عراق، برای دومين بار در ۱۶ ماه اخير، از تمامی شيعيان عراقی خواست که ماه آينده در محل حرم عسگری در شهر سامرا تجمع کنند.


اين محل، مقبره دو تن از امامان شيعه است که اخيرا برای دومين بار هدف بمب گذاری گروه هايی قرار گرفت که از سوی دولت عراق، «تروريست های سنی مذهب» توصيف شده اند.


درخواست برای يک «زيارت گروهی»، از سوی برخی آگاهان، اقدامی سياسی توصيف شده تا در جريان رقابت های سياسی عراق، شيعيان بتوانند بيش از پيش بر قدرت خود تاکيد کنند اما همزمان خطرات امنيتی بسياری را نيز متوجه کسانی خواهد کرد که به اين دعوت پاسخ مثبت بدهند.


در عين حال پيش بينی می شود که فراخوان «تجديد بيعت با حرم عسگری»، با استقبال جمع بزرگی از شيعيان معتقد رو به رو شود که از آنچه «بی حرمتی» به مقبره امامان شيعه توصيف می کنند، بسيار خشمگين هستند.


حرم عسگری که محل دفن امام علی النقی و فرزندش، امام حسن عسگری (امامان دهم و يازدهم شيعيان) است، در شهر سنی نشين سامرا، در ۹۰ کيلومتری شمال بغداد واقع شده و برخی بر اين باورند که سازمان القاعده در اين شهر فعال است.


راه هايی که از بغداد و شهرهای جنوبی عراق به سامرا ختم می شوند، عمدتا راه هايی هستند که پيش از اين همواره محل حملاتی به شيعيان بوده اند. عمده شيعيان عراقی نيز در بغداد و شهرهای جنوبی اين کشور زندگی می کنند.


به رغم اينکه در زمان اجتماعات بزرگ شيعيان، دولت عراق تدابير امنيتی ويژه ای را در پيش می گيرد، اما بارها چنين تجمعاتی از سوی شبه نظاميان سنی مذهب به اهداف عمليات انتحاری يا پرتاب خمپاره بدل شده است.


طی دو انفجار دو سال اخیر، خرم عسگری آسیب جدی دیده است.

در بيانيه ای دفتر مقتدا صدر منتشر کرده، زمان برپايی اين «زيارت گروهی» روز هفتم ژوئيه تعيين شده است. هفتم ژوئيه روز تولد فاطمه زهرا، دختر پيامير اسلام و همسر امام علی (نخستين امام شعيان) است.


در بيانيه مقتدا صدر خطاب به شيعيان عراق آمده است: «اميدوارم سنی ها آنجا منتظر شما (شعيان) باشند، راه را با گل سرخ و برگ ريحان فرش کنند، و درهای قلب هايشان و خانه هايشان را به روی شما بگشايند ... بگذاريد زيارت شما با عشق، صلح، امنيت و اتحاد سرشار شود ... کفن پوشان و با شاخه زيتون به آنجا برويد.»


شبه نظاميان سنی عراقی برای نخستين بار در سال ۲۰۰۶ ميلادی با انفجار چندين بمب، گنبد طلايی حرم عسگری را به کلی ويران کردند و از آن روز به موجی از خشونت های فرقه ای دامن زدند که تا امروز نيز ادامه داشته است و به مرگ صدها عراقی شيعه يا سنی ختم شده است.


برخی گزارش ها پيش از اين حکايت از آن داشت که در ميان شعيان، بيشترين خشونت ها توسط شبه نظاميان «سپاه مهدی» که به مقتدا صدر وابسته هستند انجام شده است.


«سپاه مهدی» در پی انفجارهای اخير نيز چندين بار به مساجد سنی ها در بغداد و در يک مورد خارج از شهر بصره حمله کرده است.


در پی دور دوم انفجارهای حرم عسگری که به ويرانی يکی از مناره های آن انجاميد، مقتدا صدر که بعد از ماه ها از ايران به عراق بازگشته بود گفت: «چشمان ما خيس از اشک هايمان است و وجدانمان از ما می خواهد که از امامان خود دفاع کنيم.»


XS
SM
MD
LG