لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

«احتمال حضور عربستان در کنفرانس صلح وجود دارد»


سلطان بن عبدالعزيز آل سعود، وليعهد و معاون اول نخست وزير عربستان سعودی
سلطان بن عبدالعزيز آل سعود، وليعهد و معاون اول نخست وزير عربستان سعودی

به گفته وليعهد عربستان سعودی، کماکان اين احتمال وجود دارد که اين کشور در کنفرانس صلح خاورميانه که هفته آينده با حضور اسراييل برگزار خواهد شد، مشارکت داشته باشد.


تلويزيون دولتی الاخبار به نقل از سلطان بن عبدالعزيز آل سعود، وليعهد و معاون اول نخست وزير عربستان سعودی گزارش داد: «اينکه پادشاهی [عربستان سعودی] مشارکت کند، به رخدادهای پيش رو بستگی دارد.»


اين مقام عربستان سعودی در سفری رسمی به مسکو به سر می برد و به نظر می رسد اين نظر را در روسيه بيان کرده است.


اگر سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در کنفرانس صلحی که قرار است به ابتکار آمريکا در آناپوليس – مرکز ايالت مريلند آمريکا – برپا شود، حضور يابد، در بحران کهنه اعراب و اسراييل، گام ديپلماتيک بی سابقه ای برداشته خواهد شد.


اين کشور عربی به عنوان زادگاه اسلام، هيچ گونه روابط ديپلماتيکی با اسراييل ندارد و هيچ گاه در کنفرانسی که نماينده ای از اسراييل در آن حاضر بوده، مشارکت نکرده است.


حضور عربستان سعودی همچنين می تواند با خشم گروهی از کشورهای خاورميانه که با حمايت ايران، به شدت با مشروعیت اسراييل مخالفند رو به رو شود.


ايالات متحده آمريکا برای برگزاری اين کنفرانس صلح از حدود ۴۰ کشور جهان دعوت کرده است تا در مذاکرات حاضر شوند و اين اميد وجود دارد که اين کنفرانس بتواند به آغاز راه مذاکرات صلح برای پايان دادن به شش دهه مناقشه اسراييل – فلسطين بدل شود.

مقام های عربستان سعودی پيش از اين اعلام کرده اند، اگر در کنفرانس آناپوليس، اختلافات اصلی اسرييلی ها و فلسطينی ها در دستور کار قرار گيرد حاضرند در آن شرکت کنند.


موضوعاتی چون مرزهای آينده کشور مستقل فلسطين، سرنوشت شهر اورشليم يا بيت المقدس و وضعيت ميليون ها فلسطينی بی خانمان از جمله موضوعاتی هستند که به عنوان مسايل اصلی و اختلافات ريشه ای از آنها ياد می شود.


ديپلمات های عرب و برخی صاحب نظران غربی می گويند که مذاکراتی فشرده و جدی برای حضور عربستان سعودی در اين کنفرانس در حال انجام است و اين احتمال که در آخرين لحظه، سعودی ها وزير امور خارجه خود را به آناپوليس بفرستند وجود دارد.


برخی نيز می گويند که به احتمال زياد، عربستان سعودی در کنفرانس مشارکت خواهد کرد، اما به جای وزير امور خارجه، ديپلماتی با رده پايين تر را به کنفرانس خواهد فرستاد.


وزرای امور خارجه کشورهای عربی روز جمعه در شهر قاهره، پايتخت مصر با هم ديدار خواهند کرد و ناظران می گويند که اين نشست نيز تاثيری جدی بر تصميم عربستان سعودی خواهد گذاشت.


روز سه شنبه، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا طی تماسی تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی گفت و گو کرد و در اين مکالمه، رسما از او دعوت کرد تا در کنفرانس صلح مشارکت کند.


همچنين تونی بلر، نخست وزير سابق بريتانيا و فرستاده ويژه کنفرانس صلح خاورميانه به شهر رياض رفت تا برای مذاکره درباره اين کنفرانس با ملک عبدالله و سعود الفيصل ديدار کند.


شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات متحده عربی نيز از سوی ايالات متحده آمريکا، رسما به اين کنفرانس دعوت شده است و به گفته منابعی در خليج فارس، حضور يا عدم حضور امارات به نشست روز جمعه قاهره بستگی دارد.


يکی از منابع که نامش فاش نشده به خبرگزاری رويترز گفت: «بسياری در رسانه ها فکر می کنند کشورهای عربی به دنبال بهانه هستند تا به کنفرانس نروند. اما در واقع کشورهای عربی به دنبال بهانه می گردند تا به اين کنفرانس بروند. آنها فقط به تشويق نياز دارند.»


ايالات متحده آمريکا برای برگزاری اين کنفرانس صلح از حدود ۴۰ کشور جهان دعوت کرده است تا در مذاکرات حاضر شوند و اين اميد وجود دارد که اين کنفرانس بتواند به آغاز راه مذاکرات صلح برای پايان دادن به شش دهه مناقشه اسراييل – فلسطين بدل شود.


XS
SM
MD
LG