لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

عربستان در کنفرانس صلح خاورمیانه شرکت می کند


اين نخستين باری است که نماينده ای از عربستان سعودی در سطح وزير امور خارجه در کنفرانسی که نماينده اسرائيل نيز در آن حضور دارد، شرکت می کند.
اين نخستين باری است که نماينده ای از عربستان سعودی در سطح وزير امور خارجه در کنفرانسی که نماينده اسرائيل نيز در آن حضور دارد، شرکت می کند.

سعود ال فيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی روز جمعه گفت که شخصا در کنفرانس صلح خاورميانه که با حضور اسرائيل و با حمايت آمريکا، هفته آينده برگزار خواهد شد، شرکت می کند.

اين نخستين باری است که نماينده ای از عربستان سعودی در سطح وزير امور خارجه در کنفرانسی که نماينده اسرائيل نيز در آن حضور دارد، شرکت می کند.

همزمان، در پايان نشست وزيران امور خارجه کشورهای غرب که در مقر اتحاديه عرب در قاهره پايتخت دمشق تشکيل شد، کشورهای عربی اعلام کردند که در کنفرانس صلح خاورميانه مشارکت خواهند کرد.

به گفته ناظران حضور عربستان سعودی در مذاکرات صلح اسراييلی ها و فلسطينی ها، کمک ديپلماتيک بزرگی برای هر دو طرف مذاکره کننده است.

ورود اين کشور با نفوذ عربی به مذاکرات صلح، به محمود عباس اين توانايی را خواهد بخشيد که با وجهه و اعتباری مضاعف، با اسرائيل به توافق برسد. همزمان اهود اولمرت نخست وزير اسراييل نيز می تواند با تاکيد به آينده خوشبينانه صلح با تمامی اعراب، حمايت افکار عمومی اسراييل را بيش از پيش جلب کند.

ميری ايسين، سخنگوی دولت اسراييل از حضور عربستان در کنفرانس صلح استقبال کرد و بار ديگر گفت که اسرائيل، علاقه مند است سوريه نيز در اين کنفرانس حاضر شود.


اما وی در عين حال تاکيد کرد که کنفرانس آنوپوليس، در ابتدا به مناقشه اسراييل – فلسطينی ها خواهد پرداخت.

همزمان سوريه اعلام کرد ايالات متحده آمريکا پذيرفته است که موضوع بلندی های جولان را در دستور کار کنفرانس صلح ۲۷ نوامبر که قرار است در آنوپوليس، مرکز ايالت مريلند آمريکا برگزار شود، قرار دهد.

پيش از اين سوريه طرح موضوع بلندی های جولان، بخشی از خاک سوريه که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائيل است – را به عنوان شرط حضور خود در کنفرانس آنوپوليس اعلام کرده بود.

با اين حال به نوشته خبرگزاری رويترز، دمشق اعلام کرده که حضور يا عدم حضور در کنفرانس را زمانی اعلام خواهد کرد که برنامه زمانبندی مباحث کنفرانس را رسما دريافت کند.

اين در حالی است که سعود ال فيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، دقايقی بعد از پايان نشست روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت:«گروه کشورهای عربی صلح طلب تصميم گرفتند که دعوت برای حضور در کنفرانس صلح خاورميانه در آنوپوليس را بپذيرند و در سطح وزير امور خارجه، در بحث های مربوط به روند صلح مشارکت داشته باشند.»

هنوز دقيقا روشن نيست که در کنفرانس صلح خاورميانه چه بخش هايی از آنچه «مسايل اصلی» مناقشه فلسطينی ها و اسرائيلی ها خوانده می شود به بحث گذاشته خواهند شد.

موضوعاتی چون حدود مرزهای دو کشور فلسطين و اسرائيل، وضعيت شهر اورشليم يا بيت المقدس و سرنوشت شهرک های يهودی نشينی که در کرانه غربی ساخته شده اند، از جمله موضوعاتی هستند که از آنها با عنوان «مسايل اصلی» ياد می شود.

مذاکره کنندگان اسرائيلی و فلسطينی در حال حاضر در مذاکراتی فشرده در تلاش هستند تا بتوانند پيش از آغاز کنفرانس، بر روی سند مشترکی درباره مسايل اصلی با رويکردی کلی، به توافق برسند، اما مصر روز جمعه گفت که هنوز روشن نيست، اين سند تا روز برپايی کنفرانس آماده خواهد شد يا نه.


XS
SM
MD
LG