لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

شمقدری: گلشیفته فراهانی می‌تواند به ایران بازگردد


گلشیفته فراهانی (راست) با اصغر فرهادی در پشت صحنه فیلم درباره الی
گلشیفته فراهانی (راست) با اصغر فرهادی در پشت صحنه فیلم درباره الی
سایت انتخاب روز یک‌شنبه به نقل از جواد شمقدری، مشاور هنری محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نوشت: «نظر آقای احمدی‌نژاد این است که خانم فراهانی همین امروز به تهران بازگردد.»

آقای شمقدری در ادامه با اشاره به نقش‌های قبلی گلشیفته فراهانی و هنرنمایی او در فیلم میم مثل مادر، ساخته رسول ملاقلی‌پور که به گفته او «دل میلیون‌ها ایرانی را به درد آورد» افزود: «گلشیفته فراهانی خطایی کرده و بعد پشیمان شده است. فکر می‌کنم مسئولان جامعه اسلامی باید با سعه صدر با این موضوع برخورد کنند.»

سخنان جواد شمقدری در حالی بیان می‌شود که چندی پیش محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران، در برنامه «نگاه یک» تلویزیون دولتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان فعالیت برای هنرپیشه‌هایی که در هالیوود فعالیت می‌کنند در ایران هم وجود دارد یا خیر گفت: «قیدی که در کار ما حاکم است این است که کسی پا را از مرزهای قانونی فراتر نگذارد.» وی در ادامه با اشاره تلویحی به گلشیفته فراهانی افزود: «کسی که قانون را زیر پا بگذارد، خودش هم زیر پا گذاشته می‌شود.»

گلشیفته فراهانی، ۲۵ ساله، از ستارگان سینمای ایران، به خاطر بازی در فیلم مجموعه دروغ‌ها، ساخته ریدلی اسکات، در کنار لئوناردو دی‌کاپریو، ستاره هالیوود، خشم گروهی از اصول‌گرایان را در دولت ایران برانگیخت.

آتش این خشم زمانی بیشتر شد که گلشیفته فراهانی در شب اولین نمایش «مجموعه دروغ‌ها» در نیویورک در پاییز گذشته، بدون حجاب بر فرش قرمز در کنار دیگر بازیگران این فیلم، لئوناردو دی‌کاپریو و راسل کرو ظاهر شد.

در فیلم ریدلی اسکات، گلشیفته فراهانی در نقش پرستاری بازی می‌کند که مورد توجه راجر با بازی دی‌کاپریو قرار می‌گیرد، اما به راجر می‌گوید که باید با خانواده‌اش در مورد او صحبت کند و در تمام طول فیلم حتی با او دست هم نمی‌دهد.

گلشیفته فراهانی در نشست رسانه‌ای فیلم درباره الی پس از نمایش آن در جشنواره برلین اعلام کرد مشکلی برای بازگشت به ایران ندارد.

گلشیفته فراهانی در نشست رسانه‌ای فیلم درباره الی پس از نمایش آن در جشنواره برلین اعلام کرد مشکلی برای بازگشت به ایران ندارد.
جواد شمقدری که سابقه ساخت فیلم طوفان شن و فیلم انتخاباتی احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد در بخش دیگری از گفته‌هایش با اشاره به اکران فیلم درباره الی یادآور شد: «من احساس کردم فارغ از این که فیلم چه هست یا خطای بازیگر چیست، عدم اکران فیلم غلط است. چرا که هر فیلم حقوق مادی و معنوی دارد. ما همه فیلمساز هستیم، پس‌فردا ممکن است بازیگر ما خطایی انجام دهد. این درست نیست که یک فیلم به خاطر خطای یک بازیگر توقیف شود.»

فیلم درباره الی، به کارگردانی اصغر فرهادی، جایزه خرس نقره‌ای را در جشنواره برلین از آن خود کرد.

فیلم درباره الی پیش از اکران در جشنواره فجر با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو بود و برخی از روزنامه‌های ایران خبر از عدم نمایش آن ‌دادند. برخی رسانه‌ها نیز عدم حضور درباره الی در این جشنواره را بازی گلشیفته فراهانی در آن می‌دانستند.
XS
SM
MD
LG